Rusning efter weekendresor under vårens helgdagar

Våren 2023 bjuder på många röda dagar som infaller på en vardag, och med det kommer chansen till att åka på fantastiska weekendresor. Många svenskar valde att resa iväg i samband med Valborg och första maj, och de kommande veckorna har vi både Kristi himmelsfärd och nationaldagen framför oss som ger oss möjligheten att njuta av en fyra dagars långhelg genom att utnyttja en enda semesterdag. Bokningsläget inför dessa helger har ökat med hela 38 procent jämfört med 2019, och Ticket har tagit fram de mest populära destinationerna.

Valborg och första maj har nyligen passerat oss, och den röda dagen första maj var i år på en måndag vilket gjorde att alla som har ledigt från jobbet då fick en tre dagars helg utan att behöva använda några semesterdagar. Många svenskar tog då tillfället i akt och åkte på en weekendresa, och resandet under Valborgshelgen ökade med 49 procent jämfört med 2019. Toppdestinationerna var Berlin, London och Nice – klassiska storstäder med många direktflyg och ett brett utbud av god mat, shopping och upplevelser.

• Att fira Valborg är såklart något populärt, men när första maj nu för första gången på flera år inträffade på en vardag så tyckte uppenbarligen många att det istället var ett bra tillfälle att passa på att åka på en längre weekendresa, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Om några veckor kommer nästa tillfälle att utnyttja röda dagar för att ta en välbehövlig semester. Kristi himmelsfärd inträffar alltid på en torsdag, vilket gör att man kan skapa sig en fyra dagars långhelg om man kan ta semester på fredagen. Vi ser redan nu att bokningsläget är 21 procent högre än 2019, och städer som London, Paris och Berlin toppar listorna över svenskarnas mest populära resmål under Kristi himmelsfärd. Mer sydliga destinationer som Barcelona, Alicante och Mallorca klättrar dock snabbt på listorna eftersom allt fler svenskar även vill passa på att sola och bada på sin weekendresa.

Redan ett par veckor senare har man ännu ett tillfälle att unna sig en resa och få miljöombyte. Nationaldagen hamnar detta år på en tisdag, vilket ger en möjligheten att ta ledigt på måndagen för att här också kunna skapa sig en fyra dagars långhelg. Eftersom det är en relativt ny helgdag är det fortfarande inte lika många som reser bort som under exempelvis påsk och Kristi himmelsfärd, så det går ofta att hitta väldigt prisvärda resor under denna period. Här ser vi att Berlin återigen är ett populärt resmål, men vi ser även hur svenskarna vill komma åt varmare temperaturer eftersom Rom och Barcelona kniper plats två och tre på listan.

• Kristi himmelsfärd och nationaldagen är perfekta för att åka iväg på en långhelg eller en veckas semester innan sommaren tar fart. Resmålen är inte ännu turistfyllda och man kan njuta av vackra stränder och städer utan trängsel. Värmen kommer tidigt till Medelhavet, så det är ett fantastiskt härligt sätt att tjuvstarta sommaren, säger Vincent Goodbrand.

Tickets bokningsstatistik visar hur många av årets toppdestinationer hamnar alltmer söderut jämfört med 2019 då tre av tio städer var kring Medelhavet jämfört med hälften detta år. År 2019 åkte vi i stället till mer mer nordliga weekendstäder såsom London, Amsterdam, Warszawa och Prag. Svenskarna vill garantera sina soltimmar när de åker på semester i år.

De mest populära resmålen under vårens röda dagar:

1. Berlin (Ny)
  2. London (4)
  3. Nice (Ny)
  4. Paris (1)
  5. Rom (10)
  6. Alicante (Ny)
  7. Malaga (8)
  8. Barcelona (Ny)
  9. Prag (5)
  10. Amsterdam (3)

Källa: Tickets bokningsstatistik, bokningar fram till den 8 maj med avresa under helgerna för Valborg, Kristi himmelsfärd och nationaldagen åren 2023 respektive 2019 samt Tickets senaste Sifoundersökning. Siffra inom parentes representerar placering 2019.