Ryska ambassaden beviljas undantag för insättningar

Diplomatiska beskickningar är undantagna från EU:s sanktioner mot Ryssland och Belarus. Efter att ha ansökt om undantag får Rysslands ambassad och generalkonsulat i Sverige tillstånd att ta emot insättningar av pengar från Ryssland, i enlighet med EU:s bestämmelser.

EU:s sanktioner mot Ryssland och Belarus innebär bland annat förbud för personer och företag i dessa länder att skicka pengar till EU. Men i sanktionsreglerna finns flera undantag. Ett syftar till att Ryssland och Belarus ska ha möjlighet att bedriva ambassadverksamhet inom EU.

För några månader sedan ansökte Rysslands ambassad i Stockholm och generalkonsulatet i Göteborg om undantag för att kunna ta emot pengar från Ryssland. Enligt ansökningarna behövdes pengarna för ambassadverksamheternas löpande kostnader. I ansökningarna fanns inga preciserade belopp eller tidsangivelser.

För att kunna bedöma ambassadens och generalkonsulatets kostnader begärde Kommerskollegium in underlag, som har granskats och ligger till grund för beslutet.

– Vi har nu granskat om ansökningarna uppfyller EU:s undantag för diplomatiska beskickningar och det gör de. Men vi beviljar endast undantag för de kostnader beskickningarna kan visa att de har, säger Michael Koch, enhetschef på Kommerskollegium.

I beslutet beviljar alltså Kommerskollegium ambassaden och generalkonsulatet undantag från sanktionerna, men med begränsningar för hur stora summor ambassadverksamheterna får ta emot.

– Vi har ett tydligt uppdrag, och det är att juridiskt utreda om en ansökan uppfyller EU:s villkor för undantag från sanktionerna. Vi får och kan heller inte väga in andra bedömningar än juridiska, säger Michael Koch.

Kommerskollegiums beslut gäller enbart under förutsättning att ambassaden och generalkonsultatet i övrigt följer EU:s sanktionslagstiftning. Beslutet kan när som helst upphävas av Kommerskollegium och tillståndet är tidsbegränsat och gäller som längst i sex månader från och med den 5 oktober.

På Kommerskollegiums hemsida kan du läsa mer om sanktioner.

@sweboardoftrade