S: Mälardalens högskola ska bli ett nytt tekniskt universitet

För att främja tillväxt, fler jobb, nya innovationer och ett starkare samhälle vill Socialdemokraterna att Mälardalens högskola i Västerås och Eskilstuna blir ett nytt tekniskt universitet. Detta förutsätter att S investeringar i forskning och utbildning fortsätter. För S går det alltid före skattesänkningar och låga löner.

- I Mälardalen finns närheten till basindustrin. Och där andra tidigare i negativa termer beskrivit delar av svensk industribygd som rostbälten så ser vi socialdemokrater tillväxtpotential. Här finns Volvo, ABB och många andra. Vi ska ständigt utvecklas och bli bättre. Ett nytt tekniskt universitet i Mälardalen är därför ett kliv framåt som kommer höja vårt kunnande och stärka vår innovationskraft i Sverige, säger Stefan Löfven, partiordförande.

Socialdemokraterna bedömer att Sverige behöver ett nytt tekniskt universitet och att detta bör utnämnas under nästa mandatperiod. Det är mer än 20 år sedan Sverige bildade ett tekniskt universitet, Luleå tekniska universitet. Det har i backspegeln visat sig mycket framgångsrikt och viktigt för regional och nationell utveckling, kompetensförsörjning och tillväxt. Socialdemokraterna ser att Mälardalens högskola (MDH) i Västerås och Eskilstuna har potential att bli ett nytt tekniskt universitet, men det kräver att S investeringar i svensk forskning och utbildning fortsätter.

- Jag är glad över att få meddela att vi socialdemokrater under nästa mandatperiod vill att Sverige ska få ytterligare ett tekniskt universitet. Och vi ser att Mälardalens högskola i Västerås och Eskilstuna har potentialen att bli detta tekniska universitet, säger Helene Hellmark Knutsson, talesperson för högre utbildning och forskning.

Kontakt:
Sam Assadi, pressekreterare åt Helene Hellmark Knutsson: 072-5381343