S vill stoppa privatiseringar och vinstintresse i vården

Socialdemokraterna går till val på att skapa ordning och reda i vården genom att stoppa privatiseringar och gräddfiler där en del kan köpa sig före i vården. Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Marknadslösningarna och privatiseringarna leder till ökade kostnader och försämrade arbetsvillkor för personalen. Dagens förslag handlar om att stoppa privatiseringar och marknadslösningar i vården.

- Det ska vara ordning och reda i vården. Därför vill Socialdemokraterna sätta stopp för privatiseringar och gräddfiler. Det här valet handlar om Sveriges välfärd, säger Magdalena Andersson (S)

- Vården behöver stora investeringar, inte stora privatiseringar. Vi tänker stoppa Moderaternas planer på att privatisera och sälja ut våra gemensamma sjukhus. Nu får det vara nog med privatiseringshets, säger Annika Strandhäll (S)

- Behoven ska styra i vården, ingen ska kunna köpa sig före i kön och medborgarna har rätt att veta hur deras skattepengar används. Därför vill Socialdemokraterna införa ett förbud mot att köpa sig före i kön, införa offentlighetsprincipen i vården och ge allmänheten insyn i hur privata vårdgivare hanterar sina vårdköer, säger Ardalan Shekarabi (S)

Socialdemokraterna vill:

Stoppa privatiseringar i vården

• Stoppa privatiseringar av akutsjukhus
    En trygg vård skapas genom samverkan och långsiktigt arbete - inte genom stora privatiseringar. Till exempel driver Moderaterna i Stockholms län på för att privatisera minst ett sjukhus. Sjukvården riskerar att urholkas av utförsäljningar, vilket tar tid, energi och pengar som istället hade kunnat gå till en bättre vård och villkor för personalen. Därför vill Socialdemokraterna införa en lag som stoppar nya privatiseringar av alla landets akutsjukhus och universitetssjukhus.  Det finns idag cirka 60 akutsjukhus och universitetssjukhus i Sverige

• Stoppa vinstjakten
    Vårdens resurser ska gå till att säkerställa en bra vård till alla efter behov. För att det ska bli verklighet vill Socialdemokraterna ändra lagstiftning, se över ersättningssystem och andra viktiga styrsystem för att säkerställa att det är behoven som styr vården, inte marknadsintresset.

• Stopp för tvångsprivatiseringar
    Socialdemokraterna ser hur privatiseringarna i vården skapar problem och vill därför ta bort lagstiftningen (den så kallade ”tvångs-LOV”) som tvingar landstingen att alltid ge privata vårdcentraler rätt att starta oavsett behov.

Stoppa gräddfiler i vården

• Förbud mot att köpa sig före i vårdkön
    Socialdemokraterna vill införa ett förbud mot att köpa sig före i kön i offentligt finansierad vård och samtidigt garantera insyn i hur privata vårdgivare hanterar försäkringspatienter i vårdköer.

Skapa ordning och reda i vården

• Insyn för medborgarna i vårdbolagen
    Svenska folket betalar sjukvården via skatt och har rätt att veta vad deras skattepengar används till – även i privat driven sjukvård. För oss går offentlighetsprincipen före företagens informationssekretess. Socialdemokraterna vill därför införa offentlighetsprincipen inom hela vården.

• Ordning och reda i den digitala vården
    Digitaliseringen möjliggör bättre tillgänglighet för den som behöver vård och minskad administration för personalen. Patienternas behov och säkerhet måste alltid gå först även på nätet. Därför vill Socialdemokraterna styra upp regelverken för den digitala vården.

Kontakt:

Isabel Lundin, hos Magdalena Andersson, 076 296 46 38

Jakob Andersson, hos Annika Strandhäll, 072 450 41 85

Matilda Glas, hos Ardalan Shekarabi, 070 367 03 64

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm