Så får vi de bästa att vilja jobba hos oss

Det låter som en självklarhet att ha medarbetare som trivs men varför är det viktigt? Jag tror de flesta håller med mig om att det är nyckeln till att skapa lönsamhet och få nöjda kunder. En attraktiv arbetsplats gör det också lättare att rekrytera och klara företagets kompetensförsörjning över tid. Vi har jobbat långsiktigt och strategiskt med frågan i nästan ett decennium. Vi gör det för att vi tror att det finns en stark synergi mellan lönsamhet, nöjda kunder och nöjda medarbete.

Det vi velat åstadkomma är en organisation med starkt egendriv där vi ger våra medarbetare ett stort förtroende att hitta sin egen väg mot målet. Då gäller det också att sätta upp väldigt tydliga mål så att alla vet vilken riktning vi ska gå i. Vi har en tydlig vision att ligga Ett steg före. Det gäller alla oss medarbetare i vardagen men också för bolaget där vi vill ta en position och driva branschutveckling. Därför är vi just nu är vi inne i en ny fas där vi sätter upp en ny målbild hur vi vill förflytta kulturen för att kunna uppnå våra mål och strategier och möta en förändrad omvärld.

Mätning och uppföljning gör oss bättre

Hur vet vi då vad våra medarbetare tycker och går det att mäta? Vi tror att det är viktigt att mäta men vi måste förstås också ha duktiga ledare som lyssnar och stöttar våra medarbetare i vardagen. Vi har mätt medarbetarnöjdhet med olika metoder genom åren. Under ett antal år har vi arbetat med Great Place To Work. Det är ett globalt undersökningsföretag som finns i över 100 länder och gör miljontals enkäter varje år. De har även en metod där de parallellt med undersökningen gör en revision på bolagens HR-arbete. Att de är stora gör att det finns väldigt bra benchmark mot alla branscher, inte bara bostäder och fastigheter. Undersökning mäter i många dimensioner; Trovärdighet, Respekt, Stolthet, Rättvisa och Kamratskap. Förra året hade vi ett index på 88 på en hundragradig skala och då rankades vi på plats fem bland medelstora bolag i landet. I år har vi ökat till 90. På den sammanfattande frågan om Stångåstaden är en mycket bra arbetsplats svarar 96% det.

Värdet i sig och att vara med på en lista är inte det viktigaste för oss. Jag tycker man ska vara lite försiktig med att styra för hårt på att öka ett index eller vara på en lista så vi inte påverkar medarbetarna att svara. Det viktigaste är att vi kan bryta ner resultatet på olika enheter, analysera och diskutera det i våra olika team på arbetsplatsen. Det är så vi blir bättre. Vi får också ett fantastiskt benchmark och kan lära av bolag som är riktigt duktiga på att skapa bra arbetsplatser.

Ett sätt att långsiktigt leda bolaget

Hur har vi gjort i praktiken? En bra och attraktiv arbetsplats är förstås ingenting som går att göra med enskilda korta satsningar utan det kräver långsiktighet och en medvetenhet i vårt ledarskap. Vår modell på Stångåstaden har varit att arbeta med företagskulturen och leda med värderingar. Vi satsar också mycket på att utveckla våra ledare och få ett enat ledarskap i vår koncern. När jag började på Stångåstaden för nio år sedan bestämde vi oss för att göra en tydlig förflyttning av företagskulturen för att skapa en värderingsstyrd organisation. Det är ingenting nytt att arbeta med värderingar men jag tror att de som lyckas extra bra inser att det inte är ett projekt där man ska enas om ett antal ord eller kärnvärden som företaget ska stå för utan ett annat sätt att långsiktigt leda bolaget. Det gäller att vara uthållig och skapa en samsyn bland ledare och medarbetare vad företaget står för och hur vi förväntas uppträda mot varandra i olika situationer. Det gäller förstås både internt och externt.

Arbetet hjälper oss att få de duktigaste medarbetarna

Jag tror vi har haft stor nytta av det arbete vi lagt ner på företagskulturen. Det hjälpte oss under pandemin där vi hade en tuff utmaning där många behövde vara på plats. Bostadsbolagen fick mer att göra då en stor del av befolkningen arbetade hemma vilket ökade trycket på att hemmet och boendet fungerade. Det har också hjälpt oss att skapa kundnöjdhet där vi står oss väldigt bra i konkurrensen med andra stora bostadsbolag i landet. Det har även hjälpt oss att få en samsyn kring att det är viktigt att vara affärsmässig och ha ordning på ekonomin som är en nyckel för att kunna driva utveckling. Att vara syftesdriven och ha en mening i uppdraget är centralt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Idag är det en stor rörlighet på arbetsmarknaden efter pandemin och det är en svidande konkurrens om de duktigaste medarbetarna. Då passar det väldigt bra att ha en stark kultur och ett uppdrag att utveckla Linköping till en bättre stad att bo och leva i. För mig är det lätt att säga att Stångåstaden är ett ”great place to work” på riktigt.

Är du intresserad av att jobba hos oss? Då kan du läsa mer om oss och våra lediga tjänster på webben

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn eller Twitter.