Så förändras kollektivtrafiken nästa år

Västtrafik har nu beslutat om trafikplanen för 2022, där det framgår vilka trafikförändringar som är planerade att genomföras under året.
Nu är planeringen för hur kollektivtrafiken ska se ut under nästa år klar. Foto: Eddie Löthman

Varje år ser Västtrafik över trafiken i Västra Götalandsregionen och lägger en trafikplan för kommande år. Arbetet sker i nära dialog med kommunerna och trafikföretagen. Fokus i planeringen är att erbjuda resenärerna en effektiv kollektivtrafik anpassad efter hur resandeströmmarna ser ut. Eftersom 2020 präglades av ett kraftigt minskat resande på grund av pandemin har planeringen utgått från hur resandet såg ut 2019.

- Förra året var ett speciellt år för oss, men redan före pandemin hade vi planerat göra förändringar för att göra kollektivtrafiken så effektiv som möjligt och nu är rätt läge att ta tag i dessa. Det är viktigare än någonsin att vi använder våra skattemedel på ett ansvarsfullt sätt, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande Västtrafik.

Trafikförändringarna som genomförs handlar främst om att glesa ut trafik där resandet är lågt eller där det kör annan trafik parallellt. Förändringarna införs den 12 december.

Samtidigt planerar Västtrafik för att ta emot ett ökat resande när pandemin klingar av. Satsningarna på att få fler att gå eller cykla fortsätter också.

- Det ligger i tiden att resa hållbart. Vi kommer fortsätta arbeta stenhårt för att öka resandet med kollektivtrafiken och även fortsätta verka för att fler ska gå eller cykla de korta sträckorna, säger Peter Hermansson.

Se alla trafikförändringar i bifogad "Trafikplan 2022" nedan.

Fakta om trafikplanen:

Trafikplanen är resultatet av en årlig översyn av kollektivtrafik. Till grund för trafikplanen ligger resenärernas behov samt de mål och strategier som är beslutade i Västra Götalandsregionens Trafikförsörjningsprogram.

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik

541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.