Så hanterar Västtrafik trängsel på färjelägen i sommar

Dela

Åtgärdspaket med markeringar, kösystem, värdar och tydlig information. Det är Västtrafiks plan för att hantera trängsel på populära färjelägen längs västkusten i sommar. Åtgärderna införs till midsommar och består under hela sommaren.

Västtrafik sätter in åtgärder på utvalda platser för att motverka trängsel i sommar. Foto: Eddie Löthman
Västtrafik sätter in åtgärder på utvalda platser för att motverka trängsel i sommar. Foto: Eddie Löthman

För att göra det enklare för resenärerna i kollektivtrafiken att undvika trängsel gör Västtrafik flera åtgärder vid färjelägen i Göteborg och i Bohuslän. Samtidigt fortsätter Västtrafik uppmana resenärer att tänka efter en extra gång innan de reser och följa myndigheternas rekommendationer.

– Vi gör allt vi kan för att försöka hantera trängsel i kollektivtrafiken, men vi är beroende av att våra resenärer också tar eget ansvar för att hålla avstånd till varandra, säger Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik.

Här är de utpekade färjelägena där trängsel kan uppstå:

• Saltholmen
• Brännö Rödsten
• Styrsö Bratten
• Vrångö
• Koön
• Marstrands färjeläge
• Tuvesvik
• Gullholmen
• Käringön
• Koster
• Strömstad Norra hamnen

På dessa platser kommer olika åtgärder att sättas in. Åtgärderna skräddarsys för respektive plats.

Tydlig information
Redan innan resenärerna når färjelägena kommer de mötas av information i Västtrafiks digitala kanaler och reseplanerartjänster, till exempel i appen Västtrafik To Go. Det blir också tydlig skyltning och information på hållplatser och inuti fordon.

Markeringar och värdar
För att underlätta för resenärerna att hålla avstånd till varandra när de väntar på att kliva ombord på färjor kommer markeringar sättas på marken. På vissa håll upprättas särskilda kösystem.

Vid behov kommer värdar hjälpa till att informera och guida resenärerna rätt på färjelägena.

Insatser sker även på andra håll
Västtrafik följer resandet under hela sommaren och kommer förstärka informationen även vid andra färjelägen och platser vid behov.

Kontakter

Västtrafiks presstjänst

Vi svarar på dina frågor om kollektivtrafiken i Västsverige. Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Bilder

Västtrafik sätter in åtgärder på utvalda platser för att motverka trängsel i sommar. Foto: Eddie Löthman
Västtrafik sätter in åtgärder på utvalda platser för att motverka trängsel i sommar. Foto: Eddie Löthman
Ladda ned bild
Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson
Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson
Ladda ned bild
Dekaler i marken är en av åtgärderna. Foto: Mette Ramquist
Dekaler i marken är en av åtgärderna. Foto: Mette Ramquist
Ladda ned bild

Om

Västtrafik
Västtrafik
Box 123
541 23 Skövde

http://www.vasttrafik.se

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum