Så kan pedagoger förebygga mobbning i förskolan

Hur ska man veta när ett beteende är mobbning och inte en oskyldig lek? I boken Kränkande beteende i förskolan, som ges ut av Studentlitteratur, presenterar psykologen Ella Cosmovici Idsø forskning med praktiska exempel.

– Mobbning är inte ett förskoleproblem – det är ett samhällsproblem, säger författaren och psykologen Ella Cosmovici Idsøe, vid Universitetet i Oslo.

Den nyutkomna boken är viktig läsning för alla som arbetar i barngrupper. Mobbning kan börja redan i tidig ålder och leder inte sällan till psykisk ohälsa som i sin tur kan fortsätta till vuxenmobbning senare i livet och i allra värsta fall självmord.

– Jag kände att jag måste skriva den här boken, säger Ella Cosmovici Idsø. Mobbning får så svåra livslånga konsekvenser.

Men hur skiljer sig kränkande beteende i förskolan från mobbning?

– Viktigast är att man förstår att det förekommer, annars tror du att barnen leker trots att det ena barnet ständigt knuffar ett utvalt barn eller tar just det barnets spade. Det drabbade barnet kanske inte säger något, men det betyder inte att det är ofarligt – tvärtom, menar Ella Cosmovici Idsø.

Mobbning utgörs av tre delar

Mobbning utgörs i huvudsak av tre delar: avsikt, upprepning och obalans i maktförhållandet.

– Även fyraåringar kan avgöra vad som är avsiktligt och vem som är starkast i en relation. Om man jämför med en konflikt så uppstår den mellan jämnstarka parter – men det gäller inte mobbning, säger hon.

Tre typer av mobbning

Det finns tre typer av mobbning: fysisk, verbal eller relationell.

– Du blir slagen, retad och/eller utfryst. Vissa lär sig det här hemifrån eller från film och TV. Och om några skrattar så förstärks beteendet.

Pedagogerna har en avgörande roll för barnens framtid. Avbryt negativa beteenden direkt, säg ifrån tydligt och visa barnen hur de ska göra istället, förklarar Ella Cosmovici Idsø.

Ett tips hon ger är att göra en lista över kränkande beteenden och vad man gör åt dem.

– En enad personalgrupp kan åstadkomma underverk. Men ett negativt beteende är som ogräs. Det måste ryckas bort hela tiden, annars får det väldigt snabbt fäste.

Nu hoppas Ella Cosmovici Idsø att boken ska spridas.

– Om vi inte stoppar beteendet tidigt följer det med upp i grundskolan och i vuxenlivet. Offren blir offer för mobbningen igen och får leva i tron att de inte är värda respekt, kärlek eller gemenskap. Det här är inget förskoleproblem utan ett samhällsproblem, säger hon.