Studentlitteratur AB

Så kan pedagoger förebygga mobbning i förskolan

Dela

Hur ska man veta när ett beteende är mobbning och inte en oskyldig lek? I boken Kränkande beteende i förskolan, som ges ut av Studentlitteratur, presenterar psykologen Ella Cosmovici Idsø forskning med praktiska exempel.

– Mobbning är inte ett förskoleproblem – det är ett samhällsproblem, säger författaren och psykologen Ella Cosmovici Idsøe, vid Universitetet i Oslo.

Den nyutkomna boken är viktig läsning för alla som arbetar i barngrupper. Mobbning kan börja redan i tidig ålder och leder inte sällan till psykisk ohälsa som i sin tur kan fortsätta till vuxenmobbning senare i livet och i allra värsta fall självmord.

– Jag kände att jag måste skriva den här boken, säger Ella Cosmovici Idsø. Mobbning får så svåra livslånga konsekvenser. 

Men hur skiljer sig kränkande beteende i förskolan från mobbning?

– Viktigast är att man förstår att det förekommer, annars tror du att barnen leker trots att det ena barnet ständigt knuffar ett utvalt barn eller tar just det barnets spade. Det drabbade barnet kanske inte säger något, men det betyder inte att det är ofarligt – tvärtom, menar Ella Cosmovici Idsø.

Mobbning utgörs av tre delar

Mobbning utgörs i huvudsak av tre delar: avsikt, upprepning och obalans i maktförhållandet.

– Även fyraåringar kan avgöra vad som är avsiktligt och vem som är starkast i en relation. Om man jämför med en konflikt så uppstår den mellan jämnstarka parter – men det gäller inte mobbning, säger hon.

Tre typer av mobbning

Det finns tre typer av mobbning: fysisk, verbal eller relationell.

– Du blir slagen, retad och/eller utfryst. Vissa lär sig det här hemifrån eller från film och TV. Och om några skrattar så förstärks beteendet.

Pedagogerna har en avgörande roll för barnens framtid. Avbryt negativa beteenden direkt, säg ifrån tydligt och visa barnen hur de ska göra istället, förklarar Ella Cosmovici Idsø.

Ett tips hon ger är att göra en lista över kränkande beteenden och vad man gör åt dem.

– En enad personalgrupp kan åstadkomma underverk. Men ett negativt beteende är som ogräs. Det måste ryckas bort hela tiden, annars får det väldigt snabbt fäste.

Nu hoppas Ella Cosmovici Idsø att boken ska spridas. 

– Om vi inte stoppar beteendet tidigt följer det med upp i grundskolan och i vuxenlivet. Offren blir offer för mobbningen igen och får leva i tron att de inte är värda respekt, kärlek eller gemenskap. Det här är inget förskoleproblem utan ett samhällsproblem, säger hon.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
221 00 Lund

046-31 20 00https://www.studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Ensidig forskning om autism och adhd påverkar flickor negativt9.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Forskningen på flickor med autism och adhd har länge släpat efter, vilket ofta har lett till sena diagnoser och att flickors mående inte tagits på allvar. Maria Bühler, leg. psykolog och specialiserad inom neuropsykologi, har nyligen skrivit boken Flickor med autism och adhd – En guidebok för föräldrar och professionella (Studentlitteratur, 2020) med syfte att öka kunskapen och nå ut med forskningen på ett lättillgängligt sätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum