Så slår Corona-krisen mot svenska städer
– I regioner som är mycket beroende av besöksnäringarna och som saknar annat starkt näringsliv kommer effekterna av Corona att få stor negativ påverkan. I orter utanför våra storstäder och större städer kan detta innebära att näringar som fungerat som ”livlinan” för regionen riskerar att klippas av. Det finns en risk att städers attraktivitet kan komma att påverkas negativt under en längre tid, säger Fredrik Bergström, ekonomie doktor och affärsområdeschef på WSP.
I rapporten har WSP studerat både kommuner och stadskärnor som nu riskerar att drabbas hårt. Åre och Strömstad är två kommuner som är extremt beroende av restaurang- och hotellverksamhet, men också handel. Här arbetar var fjärde invånare i dessa branscher. Även orter med stor andel gränshandel drabbas hårt så som Eda och Haparanda. Sett till antal sysselsatta i de utsatta branscherna är det istället storstäderna som ligger i topp samt större svenska städer så som Uppsala, Helsingborg och Jönköping.
– Från politiken krävs effektiva åtgärder som ökar efterfrågan och minskar kostnaderna för besöksnäringarna. Företagen behöver å ena sidan försöka överleva, men samtidigt kan en kris också skapa möjligheter. För den som har möjlighet kan detta vara ett tillfälle att flytta från sämre lägen till bättre lägen i och med att det uppstår vakanser. För stadskärnorna i sin helhet är det av vikt att ligga i startgroparna och snabbt kunna aktivera olika initiativ som gör att kunderna och besökarna kommer tillbaka till stadskärnan när mötesrestriktionerna lättar, säger Fredrik Bergström.
Stadskärnor
Total sysselsättning i stadskärnan inom handel, hotell och restaurang i förhållande till den totala sysselsättningen i stadskärnan, %
|
Visby |
35 |
|
Karlskoga |
28 |
|
Varberg |
28 |
|
Mariestad |
27 |
|
Piteå |
27 |
|
Avesta |
26 |
|
Ängelholm |
25 |
|
Ulricehamn |
24 |
|
Simrishamn |
22 |
|
Lund |
21 |
|
Helsingborg |
21 |
|
Kristianstad |
21 |
|
Örebro |
21 |
|
Vetlanda |
20 |
|
Alingsås |
20 |
|
Medel* |
17 |
Anm. * = Medel för alla stadskärnor som ingår i studien (67 st)
Kommuner
Total sysselsättning i kommunen inom sällanköpsvaruhandel, hotell och restaurang i förhållande till den totala sysselsättningen i kommunen, %
|
Strömstad |
26,0 |
|
Åre |
22,9 |
|
Eda |
16,2 |
|
Borgholm |
14,9 |
|
Tanum |
14,7 |
|
Haparanda |
14,0 |
|
Lessebo |
13,7 |
|
Järfälla |
12,4 |
|
Kävlinge |
11,9 |
|
Täby |
11,8 |
|
Båstad |
11,4 |
|
Värmdö |
11,1 |
|
Rättvik |
10,9 |
|
Lidingö |
10,7 |
|
Älmhult |
10,6 |
|
Medel |
6,1 |
Anm. * = Medel för alla kommuner
Ladda ner rapporten i sin helhet nedan.
Kontakter
Fredrik BergströmEkonomie doktor och affärsområdeschef WSP Advisory
Tel:010-722 86 79fredrik.bergstrom@wsp.comEllen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBilder
Dokument
Om
WSP är en av världens ledande teknikkonsulter. Med en enastående bredd av ingenjörer, rådgivare och forskare förenas våra globala talanger för att utveckla lokala lösningar.
WSP är verksamma i över 50 länder och har cirka 73 000 medarbetare, eller som vi säger Visionärer. På WSP i Sverige jobbar cirka 3800 konsulter med att leverera innovativa och hållbara projekt inom strategisk rådgivning, transport, infrastruktur, byggnation, miljö, vatten, projektledning och energi.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Tillståndsprövning för sprängmedelsfabrik i Nora – WSP:s arbete med miljö och infrastruktur i fokus17.12.2025 16:23:44 CET | Pressmeddelande
Mark- och miljödomstolen har idag beviljat Sweden Ballistics (SWEBAL) tillstånd att bygga en ny sprängmedelsfabrik utanför Nora i Örebro län. Beslutet bygger på omfattande underlag där WSP har haft en central roll genom att ta fram miljökonsekvensbeskrivningen (MKB), tekniska analyser och utredningar kring trafik, vägjusteringar, VA‑ledningar och geoteknik.
Ny mobilitetsstudie från WSP: Ekonomiska styrmedel gynnar elbilen – kollektivtrafiken halkar efter16.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Årets mobilitetsstudie från WSP, Ett rättvist transportsystem, visar att omställningen mot ett hållbart transportsystem inte sker jämlikt. Elbilsägare kör i genomsnitt längre sträckor och gör fler resor än fossilbilister, vilket riskerar att öka trängseln i trafiken. Samtidigt gynnar ekonomiska styrmedel elbilen kraftigt – förmånerna kan uppgå till 114 000 kronor per år – medan kollektivtrafiken möter höjda biljettpriser och minskat resande.
WSP dubbel finalist i Sweden Green Building Awards28.11.2025 09:03:38 CET | Pressmeddelande
WSP Sverige var en av fyra finalister i kategorin Årets medlem vid Sweden Green Building Awards – tillsammans med Svenska Bostäder, Atrium Ljungberg och Saint-Gobain Ecophon. Kategorin lyfter organisationer som genom innovation, ansvar och metodiskt hållbarhetsarbete driver sektorn framåt. Vi gratulerar Atrium Ljungberg till vinsten och är stolta över att vårt arbete har uppmärksammats av juryn
WSP skriver ramavtal med energijätte17.11.2025 13:41:15 CET | Pressmeddelande
Vi är glada och stolta att meddela att vi har fått fortsatt förtroende och på nytt tilldelats ramavtal med Vattenfall. Därmed fortsätter vi på WSP att leverera tekniska konsulttjänster åt energibolaget inom alla dess huvudsakliga verksamheter, som kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, kraftvärme, värmeproduktion, distribution av värme och kyla och hantering av utbränt kärnbränsle, etc.
WSP i Sverige och Finland + världens största kärnkraftsoperatör5.11.2025 17:10:10 CET | Pressmeddelande
I samband med World Nuclear Exhibition 2025 i Paris undertecknades ett samarbetsavtal, ett så kallat ”Memorandum of Cooperation”, mellan den franska energijätten EDF och WSP i Sverige och Finland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

