Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora

År 2017 fattade riksdagen beslut om att Sverige ska bli klimatneutralt senast år 2045. För att nå dit behöver samhället elektrifieras, en omvandling som kommer att ställa höga krav på det svenska elsystemet. Den omställning som väntar ställer även krav på både beslutsfattare och branschen. Det visar WSPs rapport ”Brister, beslut och balans i elsystemet – så kan ekvationen gå ihop”. Framförallt krävs en tydligare ansvarsfördelning, om samhället ska klara av framtidens elförsörjning:
– De regionala skillnaderna i energibalansen är stora redan idag och kommer öka ytterligare. Nu när effektbristen börjar bli ett faktum på flera håll i Sverige kommer frågan om vem som har ansvaret för den långsiktiga elförsörjningen behöva redas ut. Vem ska egentligen ta beslut om investering av en serverhall när det påverkar framtida utbyggnad av ett sjukhus i en närliggande region till exempel? Eller vem ansvarar för att medborgarna i en kommun har en tillförlitlig elförsörjning när en stor elproduktionsenhet läggs ner? I dagsläget är ansvaret utspritt på många olika aktörer och myndigheter och det gör omställningen mycket sårbar, säger Anna Nordling, energiexpert på WSP.
Enligt rapporten väntas industrin i Sverige öka sin elanvändning fram till 2045 med mellan 60 och 100 procent och transportsektorn med hela 600 procent. Detta samtidigt som Svenska Kraftnät beräknar att det år 2040 kan förekomma brist på el i två av Sveriges fyra elområden i genomsnitt 400 timmar per år. Enligt rapporten finns det lösningar på detta, men det är bråttom. Med väderberoende energikällor behövs krav på nya lösningar för lagring av el, där vätgas och batterier spås bli de primära teknikerna. Det kommer också att krävas ökad överföringskapacitet mellan olika elområden i Sverige och en tydlighet i hur den framtida produktionen ska se ut för att elnätet ska kunna anpassas i tid.
– Det som behövs nu är ett ökat samarbete mellan politiker och andra aktörer, god framförhållning, nya tekniska lösningar och en översyn av nuvarande marknadsmodell. Vi behöver övergå till en kapacitetsmarknad, där elproducenten inte bara får betalt för den el som levereras utan även för tillgänglig kapacitet som ställs till förfogande. Dessa punkter är nödvändiga om vi ska klara av skiftet till förnybar elproduktion samtidigt som behovet av el ökar för varje dag, säger Anna Nordling.
WSPs rapport ”Brister, beslut och balans i elsystemet – så kan ekvationen gå ihop” i korthet:
- De regionala skillnaderna måste tas på allvar. Som det ser ut i dag får skillnaderna bland annat som konsekvens att nya verksamheter inte kan etablera sig på vissa platser i landet och att invånare påverkas olika mycket av avbrott i energiförsörjningen beroende på var de är bosatta. Kommunerna har olika strategier och det behövs en gemensam nationell plan för att balansera de olika regionala förutsättningarna.
- Den nuvarande marknadsmodellen medför att elpriserna minskar när utbudet ökar med mer sol och vind i elsystemet. Det behövs en justerad marknadsmodell, en övergång till en kapacitetsmarknad, där elproducenten inte bara får betalt för den el som levereras utan även för tillgänglig kapacitet som ställs till förfogande.
- I ett elsystem med stora andelar sol- och vindkraft är det viktigt att kunna lagra el. De två lagringsformer som kommer att vara dominerande är batterier och vätgas. Under 2020 antog EU en vätgasstrategi, som kommer att driva på utvecklingen och de tekniska lösningar som krävs för att kunna utnyttja vätgasens potential.
- Vindkraft och vattenkraft kommer att vara stommen i framtidens energimix. Dock finns stora hinder för utbyggnad av vindkraft, som till exempel kapacitetsbrist i näten och långsamma tillståndsprocesser. Detta behöver utredas skyndsamt för att vi ska klara av omställningen till hållbar energiproduktion. Svensk Vindenergi spår att havsbaserad vindkraft kommer att öka markant efter år 2026, och potentialen för sådan vindkraft är stor.
- Underhållet av elnätet är eftersatt, stora delar av Sveriges elsystem närmar sig en ålder på 50 år och en majoritet av nätet kommer behöva bytas ut. Därtill behöver ledningarna från norr till söder byggas ut. Här är tillståndsprocesserna för att bygga nya kraftledningar det största hindret för snabb utbyggnad, men också brist på personal som ska utföra arbetet.
- Ansvarsfrågan behöver redas ut och tydliggöras under 2021.
På wsp.com kan du läsa mer och ser hur det ligger till i din kommun
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comAnna NordlingEnergiexpert
Tel:073-0373571Tel:010-722 95 29anna.nordling@wsp.comPatrik NilssonNordic Head of strategic energy advisory
Tel:0766-285600patrik.n.nilsson@wsp.comBilder



Om
WSP är en av världens ledande teknikkonsulter. Med en enastående bredd av ingenjörer, rådgivare och forskare förenas våra globala talanger för att utveckla lokala lösningar.
WSP är verksamma i över 50 länder och har cirka 73 000 medarbetare, eller som vi säger Visionärer. På WSP i Sverige jobbar cirka 3800 konsulter med att leverera innovativa och hållbara projekt inom strategisk rådgivning, transport, infrastruktur, byggnation, miljö, vatten, projektledning och energi.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Tillståndsprövning för sprängmedelsfabrik i Nora – WSP:s arbete med miljö och infrastruktur i fokus17.12.2025 16:23:44 CET | Pressmeddelande
Mark- och miljödomstolen har idag beviljat Sweden Ballistics (SWEBAL) tillstånd att bygga en ny sprängmedelsfabrik utanför Nora i Örebro län. Beslutet bygger på omfattande underlag där WSP har haft en central roll genom att ta fram miljökonsekvensbeskrivningen (MKB), tekniska analyser och utredningar kring trafik, vägjusteringar, VA‑ledningar och geoteknik.
Ny mobilitetsstudie från WSP: Ekonomiska styrmedel gynnar elbilen – kollektivtrafiken halkar efter16.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Årets mobilitetsstudie från WSP, Ett rättvist transportsystem, visar att omställningen mot ett hållbart transportsystem inte sker jämlikt. Elbilsägare kör i genomsnitt längre sträckor och gör fler resor än fossilbilister, vilket riskerar att öka trängseln i trafiken. Samtidigt gynnar ekonomiska styrmedel elbilen kraftigt – förmånerna kan uppgå till 114 000 kronor per år – medan kollektivtrafiken möter höjda biljettpriser och minskat resande.
WSP dubbel finalist i Sweden Green Building Awards28.11.2025 09:03:38 CET | Pressmeddelande
WSP Sverige var en av fyra finalister i kategorin Årets medlem vid Sweden Green Building Awards – tillsammans med Svenska Bostäder, Atrium Ljungberg och Saint-Gobain Ecophon. Kategorin lyfter organisationer som genom innovation, ansvar och metodiskt hållbarhetsarbete driver sektorn framåt. Vi gratulerar Atrium Ljungberg till vinsten och är stolta över att vårt arbete har uppmärksammats av juryn
WSP skriver ramavtal med energijätte17.11.2025 13:41:15 CET | Pressmeddelande
Vi är glada och stolta att meddela att vi har fått fortsatt förtroende och på nytt tilldelats ramavtal med Vattenfall. Därmed fortsätter vi på WSP att leverera tekniska konsulttjänster åt energibolaget inom alla dess huvudsakliga verksamheter, som kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, kraftvärme, värmeproduktion, distribution av värme och kyla och hantering av utbränt kärnbränsle, etc.
WSP i Sverige och Finland + världens största kärnkraftsoperatör5.11.2025 17:10:10 CET | Pressmeddelande
I samband med World Nuclear Exhibition 2025 i Paris undertecknades ett samarbetsavtal, ett så kallat ”Memorandum of Cooperation”, mellan den franska energijätten EDF och WSP i Sverige och Finland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
