Säg hej till gorillan i kvarteret Eddan

När Stångåstaden genomför ett bostadsprojekt är det inte bara själva husen som kräver noggrann planering och mycket arbete. Det gäller även innergårdar och andra utemiljöer. På innergården i kvarteret Eddan, mellan Drottninggatan och Trädgårdsgatan invigdes igår skulpturen ”Mänskligt möte.”. En sittbänk i brons där du kan slå dig ner en stund hos en gorilla. Konstnärerna bakom verket är Torsten och Anna Molander.

Skulpturen Mänskligt möte. Konstnärer Torsten och Anna Molander. Foto Andreas Äija

- Vi delar samma värld som djuren och det fascinerar mig, säger Torsten Molander i sitt invigningstal.

Förebilden är en låglandsgorilla och skulpturen är gjuten i brons hos ett mindre gjuteri i Grekland.

- Vi är väldigt glada över att skulpturen äntligen är på plats och förgyller innergården. I en utemiljö ska det finnas något för alla hyresgäster, så att så många som möjligt vill tillbringa tid där. Genom att addera konst i våra miljöer får vi stimulans och ofta ger konsten oss något att tala om. Vi hoppas att våra hyresgäster och förbipasserande kommer att uppskatta skulpturen, säger Fredrik Törnqvist VD Stångåstaden.

- I många fall bygger konstverken en stolthet för området och det skapas en gemenskapskänsla. Skulpturen har en placering i kvarteret som är väl lämpad för ett mänskligt möte, säger Stångåstadens ordförande Astrid Brissman.

I flera av Stångåstadens bostadsområden finns det konstverk som pryder utemiljöerna, kartan visar vart verken finns.

Om Torsten Molander

Under drygt femton års tid har Torsten Molander besökt Kolmårdens Djurpark för att se och teckna av gorillor. Teckningarna ligger till grund för skulpturer som senare växer fram i ateljén. Torsten Molander arbetar med stor konsekvens, han närmar sig djuren likt en forskare. Han studerar gorillornas liv, deras vardag och samspel med varandra. De stora kropparna utstrålar lugn, harmoni och lätthet, samtidigt är vi medvetna om att de rymmer enorma krafter. Med stark närvaro skildrar han denna motsägelsefulla sida i gorillornas väsen. I djurens kroppsspråk, blickar och personligheter möter vi släktskapet mellan människa och djur. Framför allt ställs vi inför grundläggande frågor om människans ursprung och om hur vårt förhållande till djuren ser ut idag.

Konst gör våra bostadsområden bättre27.8.2021 13:26:00 CEST | Blogginlägg

Att få njuta av konst är en mänsklig rättighet. Det framhåller FN i artikel 27 i sin allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ”Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.” Här har vi som fastighetsägare en viktig roll. Genom att tillföra konstnärliga inslag i våra bostadsområden så gör vi konsten tillgänglig för alla.

Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande7.7.2021 09:58:48 CEST | Blogginlägg

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.