Säljstart för ŠKODA ENYAQ iV SPORTLINE

Nu finns ENYAQ iV SPORTLINE tillgänglig för försäljning som ett sportigare alternativ till grundmodellen ENYAQ iV.

ŠKODA ENYAQ iV SPORTLINE går nu att beställa hos våra ŠKODA-återförsäljare och kan också byggas på skoda.se.

ENYAQ SPORTLINE iV 60 levererar 180 hk (132 kW) och har ett maximalt vridmomentet på 310 Nm. Batteriet har en kapacitet på 62 kWh (58 kWh netto) och ger en räckvidd på mer än 400 km (WLTP) och kostar från 483 900 kr.

ENYAQ SPORTLINE iV 80 är försedd med det större 82 kWh-batteriet (77 kWh netto) och har en räckvidd på mer än 520 km WLTP. Motorn på bakaxeln genererar 204 hk (150 kW) och kostar från 571 500 kr. Topphastigheten ligger på 160 km/h vilken av de drivlinorna man än bestämmer sig för.

ENYAQ iV SPORTLINE

Sportchassi (sänkt med 15 mm fram och 10 mm bak)
20” lättmetallhjul VEGA silver/antracit
Sportstötfångare fram
Sportstötfångare bak
Aluminiumpedaler
Blanksvart takreling
Blanksvart sidofönsterlister
Blanksvart modellbeteckning
Blanksvart grill
Blanksvarta ytterbackspeglar
Sportstolar i Läder/Suedia

Se standardutrustningen för för ENYAQ iV här.

ENYAQ iV SPORTLINE byggs på samma monteringsband i ŠKODA:s huvudfabrik i tjeckiska Mladá Boleslav som ENYAQ iV och förväntas levereras till kund under Q3 202. ENYAQ iV 80x kommer något senare och kommer därför att komplettera modellutbudet senare i år.

Läs mer om ENYAQ iV kommande nyheter på ŠKODA Storyboard.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Nya ŠKODA ENYAQ iV belönas med fem stjärnor i Euro NCAP16.4.2021 09:35:38 CEST | Pressmeddelande

Högsta betyg för nya ŠKODA ENYAQ iV: Den nya helelektriska SUV-modellen har fått den högsta klassificeringen med fem stjärnor i tester utförda av European New Car Assessment Program (Euro NCAP). ENYAQ iV rankas bland de säkraste bilarna som finns på marknaden idag med totalt 86% av de möjliga poängen. Dessutom uppnådde bilen det bästa resultatet någonsin i Euro NCAP-testet för passagerarskydd med hela 94% för vuxna passagerare och 89% för barn. ENYAQ iV belönas inte bara för sin säkerhet utan vann tidigare i veckan även en Red Dot Award för sin produktdesign.