Sally Conway blir ny förbundskapten för judolandslaget

OS-trean från Rio, Sally Conway, från Storbritannien blir ny förbundskapten för det svenska judolandslaget. Conway blir därmed Sveriges första kvinnliga förbundskapten i judo! Hon blir också en del av Judoförbundets nya landslagsorganisation som ska ta hem Sveriges första globala mästerskapsguld i judo! - Jag längtar efter att få lära känna de aktiva och börja jobba med dem i januari. Jag är spänd på att se vad vi som lag kan uppnå, säger Conway.

Sally Conway tar VM-brons i Tokyo 2019. Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Sally Conway har framgångsrikt representerat Storbritanniens landslag under många år och har både OS-, VM och EM-medaljer på meritlistan. Den 34-åriga brittiskan gjorde sin sista internationella tävling i februari 2020. Därefter har hon varit tränare för det skotska landslaget innan hon nu alltså kommer till Sverige för att leda det svenska landslaget mot OS i Paris 2024. Förhoppningen är att Conway ska bidra med nya perspektiv och ny energi till det svenska landslaget.

-       Jag är extra glad över att vi lyckades få Sally till Sverige då jag tror att hennes erfarenhet från den absoluta världstoppen kan inspirera och stötta våra aktiva i deras utveckling, säger den tidigare landslagschefen Robert Eriksson.

Ny organisation ska ge internationella guldmedaljer

Utvecklingen av landslagsorganisationen är ett steg mot Svenska Judoförbundets mål för elitverksamheten – att ta Sveriges första globala mästerskapsguld (guld vid OS/Paralympics och/eller VM)!

Sally Conway blir en av tre förbundskaptener i den nya organisationen som kommer att arbeta med de aktiva mot OS och Paralympics 2024 och 2028. Conway kommer att arbeta nära den tidigare förbundstränaren Viktor Carlsson som nu flyttar upp och blir landslagsorganisationens andra förbundskapten. Conway och Carlsson kommer att arbeta tillsammans med de aktiva, där Conway framför allt ansvarar för satsningen mot OS 2024 och Carlsson för satsningen mot OS 2028. Den tredje förbundskaptenen är Martin Pernheim som fortsätter som ansvarig för parajudolandslaget och arbetet mot Paralympics 2024.

Den förre landslagschefen Robert Eriksson, som har lett Sveriges landslag genom tre OS, får en ny position som High Performance Director och kommer att vara högst ansvarig för den nya organisationen. Eriksson kommer framför allt ansvara för att utveckla och stötta organisationen runt landslagen men även arbeta med den nationella elitverksamheten.

Förutom en High Performance Director och tre förbundskaptener kommer den nya organisationen även bestå av fyra förbundstränare som kommer att assistera förbundskaptenerna vid nationella och internationella aktiviteter: Mikaela Barrera Birath, Joakim Dvärby, Maria Gómez López och Frédérik Gourlay.

-       Jag är glad att vi har lyckats sätta ihop så ett starkt tränarteam med både nationell och internationell kompetens. Den här nya generationen av tränare kommer att kunna bidra med mycket energi och kunskap i deras jobb med att utveckla våra aktiva mot framtida mästerskapsmedaljer. Vi kommer att stå inför ett generationsskifte och då passar det bra att också plocka in en ny organisation för att tillsammans början resan mot 2024 och 2028, säger Robert Eriksson.

Sally Conway tar VM-brons i Tokyo 2019. Foto: Emanuele Di Feliciantonio.
Sally Conway i glädjerus efter att ha vunnit VM-brons 2019. Foto: Emanuele Di Feliciantonio.
Sally Conway. Foto Gabriela Sabau.
Sally Conway på elitcentret i Malmö. Foto Ida Eriksson.
Sally Conway och Viktor Carlsson kommer att arbeta nära tillsammans för utveckla den svenska truppen mot OS 2024 och 2028. Foto: Ida Eriksson.
Robert Eriksson, Sally Conway och Viktor Carlsson. Foto: Ida Eriksson.
Robert Eriksson, Sally Conway och Viktor Carlsson. Foto: Ida Eriksson.

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.