Samantha Cooper - Årets Forward i SBL Dam

Fram till påsk presenterar vi årets utmärkelser i SBL Dam. Idag har turen kommit till Årets Forward, som går till Samantha Cooper, Wetterbygden Sparks!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter förutom priserna Årets Lyft och Årets Matcharrangör som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets Forward: Samantha Cooper, Wetterbygden Sparks
Kanadensiskan höll en enastående hög nivå hela sin första säsong i SBL dam. Hon spelade och startade alla 18 matcher, och spelade 34,5 minuter per match - näst mest i hela ligan.

Cooper ledde Wetterbygden i de flesta statistikkategorier, och hennes 20.9 poäng och 14.4 returer per match gjorde henne också till årets skytteligavinnare och returdrottning. I 16 av 18 matcher stod hon för en "double-double", och hon plockade ner 18 returer eller mer i fem matcher. Mot Norrköping Dolphins 28 december noterades hon för 20 returer - högsta noteringen under årets säsong.

Hennes 33 poäng mot Högsbo Basket 12 oktober var Coopers säsongshögsta, och femte bästa noteringen i hela SBL dam säsongen 2019-2020.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Årets Forward har stått för en enastående säsong och en jämnhet som varit av stor betydelse för sitt lag. Likt en maskin har hon producerat double-doubles på löpande band och hennes facit med 16 double-doubles på 18 matcher är lika imponerande som det är omänskligt. Med 20.9 poäng och 14.4 returer per match är hon ligans #1 i bägge kategorierna, och utmärkelsen råder det inget tvivel om att SBL:s double-double-drottning har gjort sig välförtjänt av. Årets Forward heter Samantha Cooper!"

Röstresultat Topp 3 - Årets Forward (procent av rösterna):
60% - Samantha Cooper, Wetterbygden Sparks
16% - Sarah Toeaina, Telge Basket
12% - Shanity James, Alvik Basket

Regler för omröstningen

1. Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.

2. Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.

3. Endast coacher och spelare som deltagit i 11 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Alla utdelade utmärkelser i SBL Dam 2019-2020
Årets Försvarare: Cassandra Jayne Nofuente, Högsbo Basket >>>