Samiska konstnärer först ut i världens största klimatperformance

Över 900 personer har anmält sig till världens största klimatperformance – Run For Your Life, som arrangeras av Riksteatern. Fd tv-meteorologen Pär Holmgren, statsvetare Jenny Madestam och artisten Emil Jensen finns bland deltagarna.

På eftermiddagen den 9 november står samiska konstnären Jenni Laiti och poeten Mimie Märak på startlinjen i Kiruna. Med sig har de en sten, en värdefull symbol i den samiska kulturen, som lämnas över till nästa löpare, och nästa löpare, och så vidare hela vägen till Paris.

Laiti och Märak är först ut i en lång rad av deltagare i världens största klimatperformance, Run For Your Life, som Riksteatern arrangerar tillsammans med flera stora miljöorganisationer. 1 000 personer kommer att springa 4 500 kilometer, dygnet runt i 20 dagar, hela vägen till Paris och klimatmötet COP21. Hittills har över 900 personer anmält sig.

- Konstens uppgift är aldrig att vara forskningens språkrör. Vi jobbar inte med fakta, inte heller med enkla kommunikativa slogans eller snabba lösningar, vi samlar inte in namn. Vad vi kan försöka göra är att ge klimatfrågan, en kropp, ett ansikte och en berättelse. Eller som i Run For Your Life; 1000 kroppar, 1000 ansikten, 1000 berättelser. Om vi lyckas med det, kanske vi berör människor. Och om människor blir berörda kanske de går ut och gör någonting, säger Lisa Färnström, konstnärlig ledare för Run For Your Life.

Hela loppet filmas och sänds live på runforyourlife.nu. Varje deltagare kommer att berätta sin egen historia och sina personliga skäl till varför hen har valt att medverka.

Tv-meteorologer, boxare och poeter bland deltagarna

Framme i Paris kommer Run For Your Life att smälta ihop med Global Climate March, en global rörelse för klimaträttvisa. Run For Your Life’s sista sträcka blir därmed startskottet for hela marschen. Global Climate March samlade i september förra året omkring 400 000 personer i New York. Ambitionen är att marschen i Paris ska bli ännu större. Bland de över 900 anmälda till Run For Your Life finns även fd. SVT-meteorologen Pär Holmgren, statsvetaren Jenny Madestam, världsmästaren i boxning Mikaela Laurén, artisten Emil Jensen, ambryterskan Heidi Andersson, löparproffset Anders Szalkai och poeten Daniel Boyacioglu.

Konstnärlig ledning: Lisa Färnström. Lisa Färnström är regissör och utbildad i teaterregi vid Stockholms dramatiska högskola. Lisa har tidigare jobbat med klimatfrågan i tex föreställningen Rörelsen i samarbete med Teater Tribunalen, Privatteatern och DI. Turnéplan: 9-29 november, från Kiruna till Paris Samarbetspartners i urval: 350.org , Jordens vänner, Naturskyddsföreningen, PUSH Sverige, Världsnaturfonden WWF, Fredrika Bremer Förbundet, Supermiljöbloggen, Klimatmagasinet Effekt, Klimataktion, Greenpeace, mfl.

Medverkande i urval: Jenny Madestam, statsvetare Pär Holmgren, fd meteorolog på SVT Mikaela Laurén, boxare Daniel Boyacioglu, poet och brandman Anders Szalkai, träningsexpert Mimie Märak, poet, aktivist, skådespelare Promoe, artist Gustav Bergman och Helena Jansson, världsmästare i orientering Andrea Edwards, skådespelare ÖFAkollektivet, konstnärskollektiv Heidi Andersson, armbryterska Emil Jensen, poet och artist Lena Endre, skådespelerska Barbados, dansband Elisabeth Olsson Wallin, fotokonstnär Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria (KTH) Ulrika Westerlund, ordförande RFSL

För pressbilder se Riksteaterns mediabank (http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/run-for-your-life).

Mer information här (http://runforyourlife.nu/sv/).

Se trailer här (https://www.youtube.com/watch?v=yx65zyFJFy0).

Presskontakt: Gilda Romero PR-ansvarig Riksteatern Tel: 073-764 43 83 gilda.romero@riksteatern.se