Samsung och Western Digital ingår samarbete för standardisering av nästa generations lagringsteknik

Samsung och Western Digital går samman för att leda standardiseringen av nästa generations lagringsteknik. Samarbetet, som är det första mellan de bägge tech-giganterna, omfattar även utveckling och främjande av hårdvaruspecifikationer och programvaruapplikationsmodeller för att skapa ett robust ekosystem.

SEOUL, Korea och SAN JOSE, Kalifornien - 30 mars 2022 - Samsung Electronics Co., Ltd. och Western Digital (Nasdaq: WDC) meddelar idag att de har undertecknat ett samförståndsavtal (MOU) gällande ett samarbete för att standardisera och driva på ett brett antagande av nästa generations lagringsteknik för dataplacering, bearbetning och material (D2PF).

Inledningsvis kommer fokus att ligga på att skapa ett kraftfullt ekosystem för Zoned Storage-lösningar. Detta kommer att göra det möjligt för branschen att fokusera på tillämpningar som skapar större värde för konsumenten.

Detta är första gången som Samsung och Western Digital går samman som ledande teknikbolag i en bred allians som ska öka medvetenheten om lagringsteknik. Med fokus på företags- och molntillämpningar förväntas partnerskapet stimulera en rad samarbeten kring teknikstandardisering och mjukvaruutveckling för D2PF-teknik som Zoned Storage. Samarbetet gör också att slutanvändarna kan lita på att de nya lagringsteknikerna kommer att få stöd från flera olika utrustningsleverantörer samt från vertikalt integrerade hårdvaru- och mjukvaruföretag.

-        Lagring är grunden för hur människor och företag konsumerar och använder data. För att möjliggöra dagens behov och morgondagens nästa stora idéer måste vi som bransch förnya oss, samarbeta och hålla jämna steg när det gäller att förverkliga nya standarder och arkitekturer. För att ett tekniskt ekosystem ska bli framgångsrikt måste övergripande ramverk och allmänna lösningsmodeller mötas så att de inte drabbas av fragmentering, då det fördröjer införandet och skapar onödig komplexitet för utvecklare, säger Rob Soderbery, EVP och GM, Flash Business Unit på Western Digital.

Soderbery tillägger:

-        I åratal har Western Digital lagt grunden för ekosystemet Zoned Storage genom att bidra till Linuxkärnan och öppen källkod. Vi är glada över att kunna ta med dessa bidrag till detta gemensamma initiativ med Samsung för att underlätta en bredare användning av Zoned Storage för både användare och applikationsutvecklare.

-        Det här samarbetet är ett bevis på vår strävan att överträffa kundernas behov nu och i framtiden. Det har en särskild betydelse då vi räknar med att det kommer att skapa större engagemang för standardisering av Zoned Storage. Vårt samarbete kommer att omfatta hårdvaru- och mjukvaruekosystem för att se till att så många kunder som möjligt kan dra nytta av den här mycket viktiga tekniken, säger Jinman Han, Corporate EVP, Head of Memory Sales & Marketing på Samsung Electronics.

De två företagen har redan startat ett initiativ kring Zoned Storage-enheter, inklusive ZNS (Zoned Namespaces) SSD-diskar och SMR-hårddiskar (Shingled Magnetic Recording). Genom organisationer som SNIA (Storage Networking Industry Association) och Linux Foundation kommer Samsung och Western Digital att definiera modeller och ramar för nästa generations Zoned Storage-teknik. Med ett åtagande att möjliggöra öppna och skalbara datacenterarkitekturer har de grundat Zoned Storage TWG (Technical Work Group), som godkändes av SNIA i december 2021. Man håller nu på att definiera och specificera gemensam användning av Zoned Storage-enheter, liksom värd-/enhetsarkitektur och programmeringsmodeller.

Samarbetet förväntas även fungera som en utgångspunkt för att utöka zonbaserade enhetsgränssnitt så som ZNS och SMR såväl som framtida generationer av lagringsenheter med hög kapacitet och förbättrad teknik för dataplacering och databehandling. I ett senare skede kommer initiativet att utvidgas till att omfatta andra D2PF-tekniker som är under utveckling, till exempel beräkningslagring och lagringsdukar, inklusive NVMe™ over Fabrics (NVMe-oF).

För mer information:
Lovisa Fredriksson, Western Digital presskontakt Norden
T: +46 (0) 734 33 31 10
M: lovisa.fredriksson@thepr.network

Pressbilder:

Om Samsung Electronics Co., Ltd:
Samsung inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och tekniker. Företaget omdefinierar världen av TV-apparater, smartphones, bärbara enheter, surfplattor, digitala apparater, nätverkssystem samt minnen, system-LSI, foundry- och LED-lösningar. För de senaste nyheterna, besök Samsungs nyhetsrum på news.samsung.com.

Om Western Digital
Western Digital skapar miljöer för att data ska trivas. Som ledande inom datainfrastruktur driver företaget den innovation som behövs för att hjälpa kunderna att fånga, bevara, komma åt och omvandla en ständigt ökande mångfald av data. Överallt där data finns, från avancerade datacentra till mobila sensorer till personliga enheter, levererar våra branschledande lösningar möjligheterna till data. Våra datacentriska lösningar består av varumärkena Western Digital®, G-Technology ™, SanDisk® och WD®.

För mer information om Zoned Storage, besök ZonedStorage.io.

©2022 Samsung Electronics Co. Ltd. och Western Digital Corporation eller dess dotterbolag. Alla rättigheter förbehållna.