Samtalsserie: Ekonomisk politik i kris

I morgon startar Arena Idés utredningschef Elinor Odeberg en serie expertsamtal om ekonomisk politik i kris. Är vi redo att tänka nytt och progressivt?

Det första tillfället gästas av Karolina Ekholm, direktör för Riksgälden, och handlar om huruvida en expansiv finanspolitik är möjlig.

– Oroliga ekonomiska tider leder ofta till omprövning av ekonomiska doktriner. Med den här samtalsserien vill jag bidra till nytänkande och progressiva perspektiv på ekonomisk politik. Jag ser fram emot att samtala med experter och nyckelpersoner för att både fördjupa kunskaperna och utmana med nya idéer, säger Elinor Odeberg, chefsekonom på Arena Idé.

Spikade samtal i serien:

17 januari: Är en expansiv finanspolitik möjlig? Med Karolina Ekholm, direktör för Riksgälden.

16 februari: Biter räntan på inflationen? Per Jansson, vice riksbankschef, Annika Alexius, professor i nationalekonomi.

15 mars: Dags att reglera finansmarknaderna?

12 april: Hur klarade märket prischocken?

Det första samtalet är redan fullbokat. Kontakta kommunikatör Helena Eitrem om du är journalist och vill närvara eller ta del av en inspelning i efterhand. Kontakta Helena på e-postadress helena.eitrem@arenagruppen.se eller telefon: 0736541313.

Har du frågor om seminarieserien eller ekonomisk politik? Kontakta Arena Idés chefsekonom Elinor Odeberg på e-postadress Elinor.Odeberg@arenagruppen.se eller telefon 0736541322.

Arena Idé är en progressiv och partipolitiskt obunden tankesmedja med medborgar- och löntagarperspektiv. Vi finansieras av fackföreningsrörelsen och är en del av den ideella föreningen Arenagruppen.

Barnhusgatan 4

Arenagruppen är partipolitiskt obundna och samarbetar med folkrörelser och medborgare för att stimulera en framtidsinriktad samhällsdebatt. Vi vill verka för för att så många som möjligt kan delta i samtalen om vår gemensamma framtid och ett debattklimat präglat av dialog och ömsesidig respekt.