Samtliga svenska seniorlandslag i cheerleading är klara för VM-final – för första gången någonsin

Torsdag 20 april startade VM i cheerleading i Orlando, USA. Sveriges tre seniorlandslag - damlandslaget, det mixade landslaget och pomlandslaget - tävlade i mästerskapens semi-final. Nu står det klart att samtliga lag är vidare till VM-final för första gången någonsin. En stor dag för svensk cheerleading.
Pomlandslaget hemmahörande i Hudiksvall

Pomlandslaget vidare för första gången
Sveriges pomlandslag kvalade vidare till VM-final för första gången någonsin. Förra året hamnade laget precis under kvalplats, så lyckan var enorm när laget tog emot beskedet om att de är vidare. Just nu ligger laget på plats nio av 19 i klassen. Tio lag tävlar i VM-finalen som sker fredag 21 april.

Mixade landslaget nådde en historisk placering
Det mixade landslaget i cheerleading nådde sin bästa placering någonsin under semi-finalen av VM, torsdag 20 april. Laget ligger just nu på plats sex. Nu väntar VM-final för Sveriges mixlag i den tuffa senior coed premier-klassen.

Damlandslaget på plats fem
Sveriges damlandslag placerade sig på en femte plats i semi-finalen av VM. Etta ligger USA, tvåa Mexiko och trea Finland – en annorlunda topp 3 mot hur det har sett ut de senaste åren där Finland dominerat.

Wow, vilken förstadag på VM! Vi skriver historia nu när alla våra tre seniorlandslag är i final! Nu gäller det för alla att ladda ur och ladda om inför en VM-final som jag tror blir den mest spännande för Sverige på många år – jag och resten av delegationen är otroligt taggade, skriver förbundskapten Karolina Olovsson.

Livesändning
Tävlingen livesänds via International Cheer Union och Olympic Channel.

Länk till ICU:s hemsida: https://cheerunion.org/home/
Länk till Olympic Channels hemsida: https://olympics.com/en/sport-events/2023-icu-cheerleading-world-championships-orlando/

Svenska starttider fredag 21 april
- Senior Pom: 12:47 lokal tid, 18:47 svensk tid
- Senior All Girl: 18:53 lokal tid, 00:53 svensk tid
- Senior Coed: 19:11 lokal tid, 01:11 svensk tid

Svenska seniorlandslagen i cheerleading 2023

Damlandslaget
Damlandslaget för seniorer, Team Sweden All Girl, består av medlemmar från föreningen Gothenburg Cheer One i Göteborg. Laget har nått stora framgångar på tidigare VM, bland annat ett VM-brons från 2018. Laget har placerat sig fyra både 2019 och 2022 - siktet är inställt på att nå medalj.

Mixade landslaget
Mixade landslaget för seniorer, Team Sweden Coed, är ett landslag som består av killar och tjejer från föreningar i hela landet och som tränat tillsammans under ett antal helger. De möter ett tufft motstånd från bland annat USA, Taiwan och de övriga nordiska länderna.

Pomlandslaget
Landslaget i pom för seniorer, Team Sweden Pom, består av medlemmar från föreningen Julle United i Hudiksvall. Laget siktar på att nå topp 10 på årets VM, vilket skulle betyda att de når final.

Pomlandslaget hemmahörande i Hudiksvall
Mixade landslaget