Samtrans och Infosolutions öppnar provtagningsstationer på Arlanda

På uppdrag av Region Stockholm öppnar nu Samtrans Omsorgsresor tillsammans med Infosolutions provtagningsstationer för covid-19 på Swedavia Stockholm Arlanda Airport. De som erbjuds provtagning på plats är svenska medborgare och personer med uppehållstillstånd som bor i Stockholm och som ankommer med utrikesflyg.

Provtagning för covid-19 på Arlanda. Samtrans Omsorgsresor och Infosolutions på uppdrag av Region Stockholm

Det är Samtrans Omsorgsresor som driver det operativa arbetet på provtagningsplatsen, tillsammans med Infosolutions som står för remisshantering och den tekniska infrastrukturen.

- Vi finns idag tillgängliga på femton platser i Stockholmregionen, med flera provtagningsstationer. Det känns därför naturligt för oss att kunna erbjuda självprovtagning även på Arlanda, som är en viktig knutpunkt till omvärlden. På så sätt kan vi vara med och bidra till minskad smittspridning även in i landet, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

Vid provtagningsplatsen erbjuds de resenärer som anländer till Arlanda med utrikesflyg att kostnadsfritt lämna ett PCR-test.

- Det här blir ett enkelt sätt för boende i Stockholm att testa sig för covid-19 på vägen hem från utlandet, säger Alex Stendahl, vd för Infosolutions. Att identifiera covid-19 och kunna isolera sig, är en viktig del av att stoppa smittan.

- Skillnaden på Arlanda från våra andra teststationer, är att även de som är symptomfria uppmanas att testa sig, säger Alex Stendahl.

Redan i april 2020 tog Samtrans Omsorgsresor tillsammans med Infosolutions initiativ till mobila teststationer för att snabbt få igång storskalig testning av covid-19. I dag finns över 240 teststationer tillsammans med mobila provtagningsbilar i de flesta regionerna i Sverige, med en kapacitet för över 20 000 tester per dag.

Efter avslutad upphandling i början av februari i år, har Infosolutions i samarbete med Samtrans Omsorgsresor uppdraget av Folkhälsomyndigheten att driva nationell storskalig testning av covid-19. Regeringen har nyligen rekommenderat att utlandsresenärer ska testa sig första dagen och sedan igen på dag fem efter hemkomsten.

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande