Samtrans och Infosolutions öppnar provtagningsstationer på Arlanda

På uppdrag av Region Stockholm öppnar nu Samtrans Omsorgsresor tillsammans med Infosolutions provtagningsstationer för covid-19 på Swedavia Stockholm Arlanda Airport. De som erbjuds provtagning på plats är svenska medborgare och personer med uppehållstillstånd som bor i Stockholm och som ankommer med utrikesflyg.

Provtagning för covid-19 på Arlanda. Samtrans Omsorgsresor och Infosolutions på uppdrag av Region Stockholm

Det är Samtrans Omsorgsresor som driver det operativa arbetet på provtagningsplatsen, tillsammans med Infosolutions som står för remisshantering och den tekniska infrastrukturen.

- Vi finns idag tillgängliga på femton platser i Stockholmregionen, med flera provtagningsstationer. Det känns därför naturligt för oss att kunna erbjuda självprovtagning även på Arlanda, som är en viktig knutpunkt till omvärlden. På så sätt kan vi vara med och bidra till minskad smittspridning även in i landet, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

Vid provtagningsplatsen erbjuds de resenärer som anländer till Arlanda med utrikesflyg att kostnadsfritt lämna ett PCR-test.

- Det här blir ett enkelt sätt för boende i Stockholm att testa sig för covid-19 på vägen hem från utlandet, säger Alex Stendahl, vd för Infosolutions. Att identifiera covid-19 och kunna isolera sig, är en viktig del av att stoppa smittan.

- Skillnaden på Arlanda från våra andra teststationer, är att även de som är symptomfria uppmanas att testa sig, säger Alex Stendahl.

Redan i april 2020 tog Samtrans Omsorgsresor tillsammans med Infosolutions initiativ till mobila teststationer för att snabbt få igång storskalig testning av covid-19. I dag finns över 240 teststationer tillsammans med mobila provtagningsbilar i de flesta regionerna i Sverige, med en kapacitet för över 20 000 tester per dag.

Efter avslutad upphandling i början av februari i år, har Infosolutions i samarbete med Samtrans Omsorgsresor uppdraget av Folkhälsomyndigheten att driva nationell storskalig testning av covid-19. Regeringen har nyligen rekommenderat att utlandsresenärer ska testa sig första dagen och sedan igen på dag fem efter hemkomsten.

Drop-in-provtagning av covid-19 återinförs i Region Stockholm22.9.2021 11:52:59 CEST | Pressmeddelande

I januari i år startade Samtrans Omsorgsresor, på uppdrag av Region Stockholm en mobil provtagningsenhet där invånare med symtom i Tensta, Rinkeby och Husby erbjöds drop-in-provtagning för covid-19. Efter avtalets slut, tog en annan aktör vid, i somras beslutade regionen att pausa verksamheten, då vaccinationstakten ökade och behovet inte längre bedömdes som lika stort. Den 21 september startade provtagningsverksamheten återigen upp och det blir Samtrans Omsorgsresor som fått förnyat och utökat förtroende av Region Stockholm att driva assisterad drop-in-provtagning för covid-19. Enheterna utökas till fyra och kommer att alternera mellan ett flertal platser inom regionen.

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande