Satsning på besöksnäringen för fler jobb i hela landet

Besöksnäringen är viktig för Sverige. Därför vill Socialdemokraterna satsa 100 miljoner per år de kommande åren för att besöksnäringen ska skapa fler jobb och växande företag i hela landet.

Många svenskar jobbar i besöksnäringen och i år sysselsätter sektorn 176 000 personer. Regeringen har därför satsat stort på besöksnäringen under mandatperioden. Marknadsföringen av Sverige utomlands har ökat liksom anslaget till Visit Sweden och särskilda satsningar har gjorts på natur- och ekoturism. Regeringen har också inrättat ett dialogforum med aktörer inom näringen.

För att besöksnäringen ska fortsätta sin positiva utveckling behövs det samtidigt göras mer. Därför vill socialdemokraterna ta ett samlat strategiskt grepp om besöksnäringen och satsa 400 miljoner kommande fyra åren/100 miljoner per år för att skapa fler jobb och tillväxt.

- Besöksnäringens betydelse kan inte överskattas. Den skapar jobb, intäkter till bygden och gör stora delar av Sverige mer attraktiv att leva på, säger partiledare Stefan Löfven.

Socialdemokraterna vill därför ta fram en samlad besöksnäringsstrategi. Strategin ska bland annat omfatta utvecklingen av nya och hållbara turistupplevelser, hur den tekniska utvecklingen ska utnyttjas och förbättra och förenkla för företagen.

För att hålla ihop politiken bättre vill Socialdemokraterna att Tillväxtverket blir ansvarig myndighet för besöksnäringsfrågor.

Nya och tydliga mål för besöksnäringen ska också sättas upp för den kommande mandatperiod.

Totalt vill Socialdemokraterna satsa 100 miljoner kronor årligen, i huvudsak i form av ökade anslag till Tillväxtverket. Satsningen ska påbörjas under nästa mandatperiod.

Kontakt:
Jonatan Holst, pressekreterare till Stefan Löfven, +46 72 227 85 35

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm