Satsning på besöksnäringen för fler jobb i hela landet

Besöksnäringen är viktig för Sverige. Därför vill Socialdemokraterna satsa 100 miljoner per år de kommande åren för att besöksnäringen ska skapa fler jobb och växande företag i hela landet.

Många svenskar jobbar i besöksnäringen och i år sysselsätter sektorn 176 000 personer. Regeringen har därför satsat stort på besöksnäringen under mandatperioden. Marknadsföringen av Sverige utomlands har ökat liksom anslaget till Visit Sweden och särskilda satsningar har gjorts på natur- och ekoturism. Regeringen har också inrättat ett dialogforum med aktörer inom näringen.

För att besöksnäringen ska fortsätta sin positiva utveckling behövs det samtidigt göras mer. Därför vill socialdemokraterna ta ett samlat strategiskt grepp om besöksnäringen och satsa 400 miljoner kommande fyra åren/100 miljoner per år för att skapa fler jobb och tillväxt.

- Besöksnäringens betydelse kan inte överskattas. Den skapar jobb, intäkter till bygden och gör stora delar av Sverige mer attraktiv att leva på, säger partiledare Stefan Löfven.

Socialdemokraterna vill därför ta fram en samlad besöksnäringsstrategi. Strategin ska bland annat omfatta utvecklingen av nya och hållbara turistupplevelser, hur den tekniska utvecklingen ska utnyttjas och förbättra och förenkla för företagen.

För att hålla ihop politiken bättre vill Socialdemokraterna att Tillväxtverket blir ansvarig myndighet för besöksnäringsfrågor.

Nya och tydliga mål för besöksnäringen ska också sättas upp för den kommande mandatperiod.

Totalt vill Socialdemokraterna satsa 100 miljoner kronor årligen, i huvudsak i form av ökade anslag till Tillväxtverket. Satsningen ska påbörjas under nästa mandatperiod.

Kontakt:
Jonatan Holst, pressekreterare till Stefan Löfven, +46 72 227 85 35