Satsning som gett 70 personer arbete får fortsättning

Linkstep, Stångåstadens och Linköpings kommuns gemensamma satsning för att få fler personer i arbete, kommer att få en fortsättning även nästa år. Satsningen har redan hjälpt 70 personer att komma ut i sysselsättning. Målet för nästa år är att ytterligare 50 personer ska lämna bidragsberoende för en långsiktig egenförsörjning.

-        Vi är otroligt glada över förlängningen av Linkstep. Projektet har redan hjälpt 70 personer att få ett arbete och möjlighet till egenförsörjning. Det visar att vi kan bidra till att göra skillnad, säger Fredrik Törnqvist VD på Stångåstaden.

Det nya avtalet som tecknats mellan arbetsmarknadsnämnden och Stångåstaden gäller för 2020. Stångåstaden står för utförandet och arbetsmarknadsnämnden är huvudfinansiär och satsar 2,4 miljoner kronor. Målgruppen för satsningen är kommuninvånare som idag befinner sig utanför den befintliga arbetsmarknaden på grund av olika orsaker som till exempel långtidsarbetslöshet, språkliga barriärer eller ett bristande eget kontaktnät. Huvudmålgruppen är personer med försörjningsstöd men andra arbetssökande är också välkomna att söka till projektet.

-        Ett av kommunens viktigaste mål är att minska antalet försörjningsstödtagare, för att lyckas krävs ett kommunövergripande samarbete. Här spelar kommunens bolag som Stångåstaden en viktig roll. Det är mycket glädjande att Stångåstaden tar det ansvaret. Linkstep passar väldigt bra in i vårt arbete att hjälpa individer från försörjningsstöd till egen försörjning, säger Fredrik Lundén ordförande arbetsmarknadsnämnden.

Stångåstaden har med sitt breda kontaktnät, både inom näringslivet och i Linköpings bostadsområden, en möjlighet att matcha och länka samman näringslivet med rätt kompetens. En viktig del i arbetet är att samverka med Stångåstadens stadsdelsutvecklingssatsningar i Ryd, Berga och Skäggetorp.

Projektledare är Lotta Dahm som arbetat med Linkstep sedan starten. Linkstep har sin mötesplats i Ryd där deltagarna bland annat har möjlighet att ta del av coachning, föreläsningar, workshops, speedmatchning och andra aktiviteter.

-        Det är fantastiskt att få jobba med något som bidrar till ett friskare samhälle på både individ- och samhällsekonomisk nivå. I Linkstep får vi se individer växa samtidigt som vi bidrar till att näringslivet också kan växa då vi matchar in rätt kompetens mot branscher som behöver kompetens. Att vi lyckats få 70 personer ut i egenförsörjning är ett resultat av att vi just är en snabb länk mellan företagen och de arbetssökande och av att vi tror stenhårt på samverkan före konkurrens, säger Lotta Dahm, projektledare Linkstep.

Fredrik Törnqvist, VD på Stångåstaden, telefon 072-254 30 52
Fredrik Lundén, ordförande arbetsmarknadsnämnden, Linköpings kommun, telefon 0767-646583
Lotta Dahm, projektledare Linkstep, telefon 013-208714

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.

Kulturläger för unga under jullovet27.12.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Under en vecka på jullovet har ungdomar mellan 12-16 år i Linköping möjlighet att prova på olika kreativa aktiviteter under Stångåstaden Culture Camp. Det kan handla om musik, dans, teater, konst eller design. Nytt för i år är att man kan få göra en egen musikproduktion och spela in en egen låt. Det är Stångåstaden som i samarbete med Capeja och Sensus arrangerar Stångåstaden Culture Camp den 2-6 januari mellan klockan 10-15:00 på Skylten. Här får ungdomar chansen att upptäcka nya uttrycksformer på ett lekfullt och roligt sätt och samtidigt träffa andra ungdomar med liknande intressen. Sista dagen får ungdomarna visa upp vad de lärt sig under veckan för familj och vänner i samband med ett showroom. Läs mer: https://www.stangastaden.se/omoss/engagemang/culturecamp Media är varmt välkomna att besöka Culture Camp under någon av dagarna! Anmälan måste ske i förväg till heidi.berger@stangastaden.se eller ida.lyth@stangastaden.se För mer information, kontakta gärna: Heidi Berger, Marknadsche

Hälsoscreening ska förebygga ohälsa bland medarbetare10.12.2019 08:45:16 CETPressmeddelande

Linköpingsbaserade Stångåstaden och Linkura AB har tillsammans utvecklat ett nytt koncept för hälsoprofilbedömning. Konceptet innebär tre dagars screening med EKG-mätare som mäter allt ifrån stress, sömnkvalitet och fysisk aktivitet och kommer att erbjudas Stångåstadens 170 medarbetare. Genom att regelbundet mäta hälsan får medarbetarna insikter om sin hälsa och livsstil och möjlighet att sätta in åtgärder för varaktig livsstilsförändring.

Inbjudan till pressfrukost om kvarteret Eddan3.12.2019 09:16:27 CETPressinbjudan

Stångåstaden bjuder in till pressfrukost och visar upp kvarteret Eddan - ett drömläge mitt i centrala Linköping som är klart för inflyttning i februari nästa år. I korsningen Drottninggatan-Djurgårdsgatan bygger vi cirka 230 nya hyresrätter. I den första etappen bygger vi 133 lägenheter varav 66 stycken ettor i den första etappen samt butiker, restauranger och service i markplan. Stångåstaden kommer nästa höst att flytta sin Bo-butik och kundtjänst till kvarteret Eddan.