Satsning som gett 70 personer arbete får fortsättning

Linkstep, Stångåstadens och Linköpings kommuns gemensamma satsning för att få fler personer i arbete, kommer att få en fortsättning även nästa år. Satsningen har redan hjälpt 70 personer att komma ut i sysselsättning. Målet för nästa år är att ytterligare 50 personer ska lämna bidragsberoende för en långsiktig egenförsörjning.

-        Vi är otroligt glada över förlängningen av Linkstep. Projektet har redan hjälpt 70 personer att få ett arbete och möjlighet till egenförsörjning. Det visar att vi kan bidra till att göra skillnad, säger Fredrik Törnqvist VD på Stångåstaden.

Det nya avtalet som tecknats mellan arbetsmarknadsnämnden och Stångåstaden gäller för 2020. Stångåstaden står för utförandet och arbetsmarknadsnämnden är huvudfinansiär och satsar 2,4 miljoner kronor. Målgruppen för satsningen är kommuninvånare som idag befinner sig utanför den befintliga arbetsmarknaden på grund av olika orsaker som till exempel långtidsarbetslöshet, språkliga barriärer eller ett bristande eget kontaktnät. Huvudmålgruppen är personer med försörjningsstöd men andra arbetssökande är också välkomna att söka till projektet.

-        Ett av kommunens viktigaste mål är att minska antalet försörjningsstödtagare, för att lyckas krävs ett kommunövergripande samarbete. Här spelar kommunens bolag som Stångåstaden en viktig roll. Det är mycket glädjande att Stångåstaden tar det ansvaret. Linkstep passar väldigt bra in i vårt arbete att hjälpa individer från försörjningsstöd till egen försörjning, säger Fredrik Lundén ordförande arbetsmarknadsnämnden.

Stångåstaden har med sitt breda kontaktnät, både inom näringslivet och i Linköpings bostadsområden, en möjlighet att matcha och länka samman näringslivet med rätt kompetens. En viktig del i arbetet är att samverka med Stångåstadens stadsdelsutvecklingssatsningar i Ryd, Berga och Skäggetorp.

Projektledare är Lotta Dahm som arbetat med Linkstep sedan starten. Linkstep har sin mötesplats i Ryd där deltagarna bland annat har möjlighet att ta del av coachning, föreläsningar, workshops, speedmatchning och andra aktiviteter.

-        Det är fantastiskt att få jobba med något som bidrar till ett friskare samhälle på både individ- och samhällsekonomisk nivå. I Linkstep får vi se individer växa samtidigt som vi bidrar till att näringslivet också kan växa då vi matchar in rätt kompetens mot branscher som behöver kompetens. Att vi lyckats få 70 personer ut i egenförsörjning är ett resultat av att vi just är en snabb länk mellan företagen och de arbetssökande och av att vi tror stenhårt på samverkan före konkurrens, säger Lotta Dahm, projektledare Linkstep.

Fredrik Törnqvist, VD på Stångåstaden, telefon 072-254 30 52
Fredrik Lundén, ordförande arbetsmarknadsnämnden, Linköpings kommun, telefon 0767-646583
Lotta Dahm, projektledare Linkstep, telefon 013-208714

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.