SBAB först ut med att höja sparräntan

SBAB höjer sin inlåningsränta för privatkunder med 0,25 procentenheter till 0,75 %. Förändringen träder i kraft idag torsdag 2 juni.

SBAB höjer idag räntan på sina sparkonton för privatkunder med 0,25 procentenheter. Det innebär att SBAB är först ut av landets större banker och bolåneinstitut med att kunna erbjuda en sparränta på hela 0,75 %.

– Vi har som målsättning att agera följsamt i förhållande till utvecklingen på räntemarknaden när det gäller inlåningsräntan. Med 0,75 % i sparränta har vi ett bra erbjudande jämfört med den nollränta som alltjämt gäller hos de flesta andra större banker, säger Mikael Inglander, VD på SBAB Bank.

Privatkunder hos SBAB har fri flytträtt och fria uttag utan någon bindningstid. Insatta medel hos SBAB omfattas också av den statliga insättningsgarantin, vilket innebär att sparbelopp upp till 1 050 000 kronor är skyddade av staten genom Riksgälden.

I samband med denna höjning av sparräntan för privatkunder så höjer SBAB även inlåningsräntan för bostadsrättsföreningar och företag med 0,05 – 0,20 procentenheter.

Mer information går att hitta på www.sbab.se

Journalist eller redaktör? Kontakta gärna:

Douglas Norström, Presschef, SBAB.
Telefon: 073-027 19 65, E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Kort bindningstid mest populärt även i maj13.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under maj valde 53 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en ökning sedan april då motsvarande andel villakunder var 43 procent. 56 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i maj (46 procent i april). 31 respektive 27 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 18 procent av villakunderna respektive 17 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Överskott i nyproduktionen av hyresrätter för riket som helhet9.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

För första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder finns nu ett överskott på hyresrätter för Sverige som helhet. Överskottet är störst i Västra Götaland, men även Skåne län visar ett överskott. Den nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor har mattats av något på senare tid. I Stockholms län består dock underskottet på villor. Det finns nu också en tydlig nedåttrend mot ett underskott på bostadsrätter för Sverige som helhet. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för första kvartalet 2022.

Räntefrossan har börjat – brett fallande bostadspriser i hela Sverige i maj2.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på lägenheter föll i samtliga regioner i maj och som mest i Sveriges tre storstadsområden. I Storstockholm och Storgöteborg är den tidigare uppgången i inledningen av året nu helt utraderad. Villapriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Storstockholm och Storgöteborg. I Norra Sverige och Stormalmö steg villapriserna svagt. I samtliga regioner, med undantag för villor i Norra Sverige, ligger nu bostadspriserna under sina tidigare toppnoteringar. Säsongsjusterad data ger dock en mindre alarmistisk bild även om de bör tolkas med försiktighet. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under maj.

Färre tror på stigande fritidshuspriser 202231.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I SBAB:s årliga undersökning Fritidshusmarknaden framgår att hälften av de tillfrågade tror på stigande fritidshuspriser i år. Det är en minskning mot föregående år då 68 procent spådde stigande fritidshuspriser. 32 procent bedömer att högre el- och drivmedelspriser påverkar köpintresset negativt. Gotland hamnar högst upp på årets topp-fem-lista över var man helst vill ha fritidshus och semestra. Stockholms skärgård placerar sig inte längre på topp-fem-listan.