SBAB: Fyra av tio anser att de fått sämre ekonomi

En ny undersökning från SBAB visar att fyra av tio svenskar anser att de fått sämre ekonomi det senaste året. Allra mest påverkade är stockholmarna. Svenskarna ser dock relativt ljust på framtiden. 30 procent tror att de kommer att få bättre ekonomi det kommande året, främst till följd av högre lön och minskade boendeutgifter.

SBAB har genomfört en undersökning där 1 000 svenskar tillfrågats om hur de ser på sin ekonomi.

Drygt fyra av tio anser att de fått sämre ekonomi – stockholmare mer påverkade än andra
Undersökningen visar att 41 procent anser att de har sämre ekonomi idag jämfört med för 12 månader sedan. Det framgår också att stockholmarna tycker att deras ekonomi försämrats i större utsträckning än invånarna i övriga landet. I Stockholm uppger en majoritet, 51 procent, att deras ekonomi blivit sämre. Motsvarande siffra i till exempel Övre Norrland är 20 procent.

- Räntehöjningarna som skett det senaste året kan sannolikt förklara varför stockholmarna upplever att deras ekonomi blivit sämre än de i övriga landet. Bostäderna är som dyrast i huvudstadsregionen och det krävs ofta större lån för att kunna köpa en bostad där. Det gör stockholmarna mer räntekänsliga, säger Linda Jonsson, SBAB:s privat- och boendeekonom.

Förändrad livsmedelskonsumtion – även bland hushåll med relativt sett höga inkomster
Att ekonomin blivit kärvare syns också på hur svenskarna handlar mat. 52 procent uppger att de handlar mer till extrapris. Även de med en relativt sett hög inkomst, över 35 000 kronor i månaden, har förändrat sina vanor. Nästan var tredje person har börjat handla mer i billigare livsmedelsbutiker och 40 procent uppger att de äter dyrare livsmedel mer sällan.

- De med lägre inkomster kan antas redan från början handla mer i butiker med lägre priser. Att så många som nästan var tredje person med en inkomst över 35 000 kronor i månaden också har börjat handla mer i billigare livsmedelsbutiker bekräftar bilden av att dyrare livsmedel också drabbar medelklassen i stor utsträckning, säger Linda Jonsson.

Många har vidtagit flera åtgärder för att förbättra sin ekonomi
42 procent av svenskarna har vidtagit åtgärder för att förbättra sin ekonomi de senaste 12 månaderna. Den vanligaste åtgärden är att man blivit mer prismedveten. Det uppger 53 procent. Därefter följer minskad konsumtion, vilket 48 procent av de svarande angav. Det är en ökning med 9 procentenheter från när SBAB frågade förra våren. I årets undersökning angav 39 procent också att de gjort en allmän översyn av sin ekonomi, till exempel sett över abonnemang – en ökning med 7 procentenheter sedan i fjol.

- Det är positivt att fler sett över sin ekonomi. Jag råder även de som ännu inte gjort det att göra det. En enkel budget över inkomster och utgifter ger en bättre förståelse för vart pengarna faktiskt tar vägen. Därtill så synliggör de kostnader för till exempel abonnemang som man kanske inte behöver, men som ligger och rullar på ändå, säger Linda Jonsson.

Framtidstro trots försämrad ekonomi här och nu
Svenskarna är relativt optimistiska om framtiden. Cirka 30 procent tror att deras ekonomi kommer att vara bättre om 12 månader, att jämföra med att cirka 20 procent tror att deras ekonomi kommer att vara sämre. Bland de som tror att ekonomin kommer att bli bättre är det framför allt högre lön och lägre boendekostnader som spås föranleda det. Bland de som tror att de kommer att ha sämre ekonomi nästa år tror 56 procent på högre kostnader för mat och drivmedel, och 48 procent på högre boendeutgifter. Detta kan jämföras med i fjol då 72 procent trodde på högre omkostnader för mat och drivmedel och 41 procent på högre boendekostnader. Det innebär en förskjutning från oro för mat- och drivmedelskostnader till oro för boendekostnader.

- I fjol oroade sig hushållen för att mat- och drivmedelspriserna skulle öka. Det gör de inte i samma utsträckning i år. Däremot oroar sig fler för boendekostnaderna i år. Det har nu kommit flera signaler om att inflationen kopplat till matpriserna toppat. Inte heller drivmedelspriserna förväntas öka på samma sätt i år som de gjort de senaste åren. Däremot har Riksbanken flaggat för ytterligare en höjning av räntan. Det slår hårt mot den stora andel hushåll som har bolån i Sverige, säger Linda Jonsson.

Om undersökningen:
Enkätundersökningen genomfördes av Kantar på uppdrag av SBAB i maj 2023. Drygt 1 000 individer deltog i undersökningen.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli, mäklarguiden Hittamäklare och boendeappen Boappa är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 293 000 och 521 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2023). Antal medarbetare (FTE) är 864. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank

Temperaturen kryper uppåt på bostadsmarknaden – men långt kvar till normal vårvärme11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen för mars visade fortsatt stigande temperatur på bostadsmarknaden. Liksom i februari drevs temperaturökningen i huvudsak av kortare försäljningstider. Läget är dock sammantaget alltjämt kyligt i Sverige som helhet liksom i alla tre storstadsområdena. Ett fortsatt mycket stort utbud och många återpubliceringar av annonserna gör att den normala vårvärmen på bostadsmarknaden låter vänta på sig. Villamarknaden är något mindre kall än den för lägenheter.

Så ser svenskarnas drömmar om fritidshus ut – skärgård, vatten och året-runt-standard10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett lättskött hus nära vattnet som går att utnyttja året runt. Ja, så ser önskelistan ut för fritidshus enligt en ny undersökning från SBAB. Intressant nog finns vissa könsskillnader i prioriteringarna. Män värderar modern standard med diskmaskin och vattentoalett högre än kvinnor, de sätter även högre värde på att huset ligger avskilt och privat. Kvinnorna däremot, prioriterar närheten till sin vanliga bostad och en trädgård, högre än män.