SBF presenterar truppen till VM i Oslo 5-10 oktober

Idag släpps laget som åker till VM i Oslo den 5-10 oktober. Ett lag mixat med flera tunga namn så som Alex Kessidis och Johanna Mattsson tillsammans med en nybliven juniorvärldsmästare från skånska Dalby.

Efter ett tungt OS blickar nu svensk brottning framåt och Världsmästerskapen i Oslo blir ett startskott för kommande olympiad med ett lag som består av en härligt mix av rutinerade mästerskapsmedaljörer och unga framtidslöften.

(SBF håller en pressträff med VM-laget den 26 september i Helsingborg, läs mer här)

Alex Kessidis som är en av tre AIK-brottare är nu redo för revansch efter ett OS som slutade utan medalj. Senast VM arrangerades 2019 så knep Kessidis silvermedaljen i 77 kg men nu har han ställt in siktet på den ädlaste valören i hans nya viktklass 82 kg.

Johanna Mattsson är truppens mest meriterade brottare då hon under hela 10-talet plockat flertalet VM- och EM-medaljer. Efter två års uppehåll från mästerskap kliver hon nu upp på mattan den 5 oktober. Samma dag gör lagets yngsta brottare sin mästerskapsdebut; 20-åriga Jonna Malmgren från Dalby vann ett historiskt JVM-guld i augusti och får redan nu chansen att mäta sig mot världseliten. Den 5 oktober blir helt enkelt en väldigt spännande öppningsdag för svensk del.

Bogdan Kourinnoi och Zakarias Berg har båda ett EM-brons i bagaget men forfarande saknas det en VM-medalj för stockholmsgrabbarna. Även Johanna Lindborg har ett EM-brons från 2020 hemma i prisskåpet. Den 23-åriga helsingborgaren gör sin andra VM-start där hon trots sin unga ålder mycket väl kan ta hem en medalj. Samma sak gäller självfallet för Kourinnoi och Berg också.

Malmösonen Alexander Bica gör precis som Jonna Malmgren sin mästerskapsdebut. Bica tog VM-platsen efter att ha imponerat stort genom att ta hem både Nordiska Mästerskapen samt den internationella tävlingen Thor Masters inom loppet av två veckor.

Sist men absolut inte minst har vi ett 97 kg tungt kraftpaket i form av Pontus Lund som gör sin tredje VM-start.

Tävlingsdagar för svensk del:

Damerna / fristil

Johanna Mattsson  65 kg: 5-6 okt

Jonna Malmgren 53 kg: 5-6 okt

Johanna Lindborg 59 kg: 6-7 okt

Herrarna / grekisk-romersk stil:

Bogdan Kourinnoi 77 kg: 7-8 okt

Alex Kessidis 82 kg: 7-8 okt