SD rycker fram i det glesa Sverige

Sverigedemokraterna är det nya glesbygdspartiet. Dagens Samhälles granskning visar att SD vuxit klart snabbare än något annat parti i de glesbefolkade valdistrikt som ofta ligger långt från kommunernas tätorter.

Dagens Samhälle har tittat närmare på resultatet i höstens tre val – valdistrikt för valdistrikt. SD:s framryckning i det glesa Sverige blir då mycket tydlig.

Vi har sorterat landets 6 000 valdistrikt i tre delar utifrån hur gles- eller tätbefolkade de är. Detta har vi fått fram genom att dela distriktens area med antalet röstberättigade.

De 2 000 mest glesbefolkade valdistrikten finns inte bara i glesbygdskommuner, utan i hela 209 av landets kommuner. Och i samtliga dessa kommuner är SD större i de glesa distrikten än i de tätare.

Ett annat sätt att mäta Sverigedemokraternas framgång på landsbygden: SD blev i kommunvalet största parti i 239 valdistrikt. 209 av dem tillhör den mest glesbefolkade kategorin.

Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof tror att partiets framgångar i de glest befolkade valdistrikten bland annat har med flyttmönster att göra och exemplifierar med Malmö.

– Många människor har flyttat för att man inte uppskattar den stora invandringen i staden, problemen med sprängningarna och allt elände som händer. Det är väljargrupper som flyttar. Jag vill tro att många av dem röstar på oss, säger han.

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan