Semestern populär tid att söka nytt jobb

Semester innebär förstås en paus från jobbet, men svenskarna ligger inte på latsidan när det gäller jobbsökandet under ledigheten. Mer är var fjärde svensk söker ofta jobb under semestern och fler än hälften har dessutom tagit stora karriärbeslut under sin ledighet. Det visar ManpowerGroups nya undersökning Manpower Work Life.

– Under ledigheten tar man sig ofta tid för att fundera kring sin personliga utveckling. Ett bra tips är att identifiera ens drömjobbsfaktorer, alltså vad som behövs för att man ska trivas på jobbet. Utgå från detta för att utvärdera ditt nuvarande jobb och när du ser dig om efter nya möjligheter, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup.

En fjärdedel av svenskarna, 27 procent, har flera gånger sökt ett jobb under semesterperioden. Hos unga är det något mer vanligt att se sig om efter nya möjligheter under ledigheterna. Drygt en tredjedel av unga under 30 år, 35 procent, har flera gånger sökt jobb under sin semester.

– För den jobbsökande finns i dag många plattformar för jobbannonser; allt från annonser i tidningar, i sociala medier, olika jobbsajter, på LinkedIn och på arbetsgivarnas egna hemsidor. Glöm inte heller att använda ditt personliga nätverk för att få tips om nya drömjobb, tipsar Elisabeth Skol.

Semestern innebär stora karriärbeslut – särskilt för chefer

Dessutom är det vanligt att ta stora karriärbeslut när man är ledig. Över hälften av alla svenskar, 55 procent, har tagit stora karriärsbeslut under sin semester. Men framför allt är det chefer som använder semestern till att reflektera över karriären. Hela 66 procent av Sveriges chefer svarar att de tagit stora karriärbeslut under semestern.

– För chefen gäller det att inte fastna i kaoset innan semestern utan prioritera att prata med anställda innan sommaren – och dessutom se till att de själva får chansen att reflektera över sin karriär. De flesta vill faktiskt helst stanna och utvecklas på det jobb där de är, och det är viktigt att ta tillvara på den drivkraften, säger Elisabeth Skol.

Fyra tips till dig som funderar på nytt jobb

1. Fundera över drivkraften

Alla vill jobba på ett drömjobb, men vad det innebär varierar från person till person. Börja med att identifiera vad som är viktigt för att du ska trivas på en arbetsplats. Utgå från dessa kriterier, både för att utvärdera ditt nuvarande jobb och när du ser dig om efter nya möjligheter.

2. Leta brett

I dag finns det många plattformar för jobbannonser, allt från annonser i tidningar, i sociala medier, olika jobbsajter, på LinkedIn och på arbetsgivarnas egna hemsidor. Ställ in så du får automatiska mejl när relevanta jobb dyker upp för att effektivisera jobbsökandet på de större sajterna.

3. Anpassa efter tjänsten

Visa att du lagt tid på att lära känna organisationen du söker dig till. Förmedla en känsla av vem du är, dina personliga drivkrafter, varför du skulle passa hos just dem och vad du kan bidra med. Kontrollera att meriterna du lyfter fram är relevanta för jobbet du söker.

4. Korrekturläs och ta bort slarvfel

Oavsett om det handlar om en LinkedIn-profil, ett personligt brev eller ett ansökningsformulär på webben – be någon du känner hjälpa dig med att korrekturläsa ordentligt för att hitta eventuella stavfel och andra slarvigheter. Var extra noga med att stava organisationens namn rätt när du söker ett jobb. Överraskande nog glömmer många detta.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under 3–23 juni 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 878 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ställdes var:

1. Brukar du ta stora karriärbeslut under semestern?

Alla

Man

Kvinna

Chefer

Icke-chefer

Ja, ofta

Ja, ibland

Ja, men bara sällan

Nej, aldrig

Tveksam, vet ej

2. Har du någon gång sökt ett jobb under semestern?

Alla

Man

Kvinna

Upp till 29 år

Mellan 30 och 45 år

46 år eller äldre

Ja, många gånger

Ja, men bara några gånger

Ja, en gång

Nej, aldrig

Tveksam vet ej

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.