Seminarium 4/7: Polisiär kompetens – en nyckel till ett tryggare samhälle

Sverige behöver fler poliser för att öka människors trygghet. Därför beslutade regeringen om målet 10 000 fler polisanställda i Sverige till år 2024. Sedan dess har polismyndigheten växt i rekordfart med över 4 600 anställda, men bara 1 360 av dessa är poliser.

Polistillväxten går långsamt. Kan andra göra polisiära uppgifter som de inte har utbildning för? Går poliser verkligen att ersätta på det sätt som sker idag? Seminariet, som görs i samarbete med poddarna Ljungdahl & Jinghede, sätter ljuset på den polisiära kompetensen och varför den är nödvändig i både den inre och yttre verksamheten.

Tid: 4 juli, kl. 11:00 - 12:15
Plats: Strandgatan 19, "TCO-landet"

Medverkande:

• Lena Nitz, ordförande, Polisförbundet
  • Anna Jinghede, polis och poddare, Ljungdahl & Jinghede
  • Lena Ljungdahl, f.d polis och poddare, Ljungdahl & Jinghede
  • Anders Thornberg, rikspolischef, Polismyndigheten
  • Maria Strömkvist, riksdagsledamot Justitieutskottet, Socialdemokraterna
  • Martin Marmgren, rättspolitiske talesperson, Miljöpartiet
  • Andreas Carlson, rättspolitisk talesperson, KD
  • Ola Kronkvist, prefekt vid institutionen för kriminologi och polisiärt arbete, Linnéuniversitetet