September 2019 i korthet – 1 146 förmedlade bostäder

I september förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 146 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,6 år.

Hittills i år har 11 041 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 943 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018.

I september förmedlades 188 studentbostäder och 280 ungdomslägenheter. 329 av de totalt 1 146 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

SNABBFAKTA SEPTEMBER

• Kortaste kötiden: Simpbylevägen 20C, Norrtälje; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 72 kvm) – 3 månader
  • Längsta kötiden: Valhallavägen 96, Östermalm; vanlig hyresrätt (4 rum och kök; 126 kvm) – 32,0 år
  • Mest klickade annonsen: Högbergsgatan 10A, Södermalm; vanlig hyresrätt (2 rum och kök; 58 kvm) – 18 654 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 4 017 sidvisningar

Diskmaskinen viktigast i köket när bostadssökande får välja28.8.2019 14:53:00 CESTNyheter

När Bostadsförmedlingens kunder fick svara på vilken extra funktionalitet de vill ha i köket var diskmaskin det överlägset vanligaste svaret. Två av tre tycker att det är speciellt viktigt. På en ohotad andraplats kom stora arbetsytor, som valdes av 45 procent. Därefter kom följande funktioner som var och en valdes av omkring 25 procent av paneldeltagarna: Spis med induktionshäll Diskho med två hoar Sortering av sopor i separata kärl Skafferi/sval Undersökningen gick till så att kundpanelen fick se en lista med köksfunktioner. Ur den uppmanades de sedan att välja max tre av alternativen. Totalt svarade 4025 personer. Om Bostadsförmedlingens undersökningar Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor.

Juni i korthet – 1 278 förmedlade bostäder2.7.2019 10:14:00 CESTNyheter

I juni förmedlade vi 1 278 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,4 år. Hittills i år har 7 347 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 524 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018. I juni förmedlade vi 247 studentbostäder och 114 ungdomslägenheter. 277 av de totalt 1 278 förmedlade bostäderna var nyproducerade. Snabbfakta Kortaste kötiden: Ärvingevägen 14, studentlägenhet (1 rok; 25 kvm) – 1 månad Längsta kötiden: Katarina Bangatan 26, Södermalm; vanlig hyresrätt (4 rok; 107 kvm) – 31,8 år Mest klickade annonsen: Kåkbrinken 11A, Gamla stan, (5 rum och kök, 140 kvm) – 15 387 sidvisningar Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 4 144 sidvisningar