September 2019 i korthet – 1 146 förmedlade bostäder

I september förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 146 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,6 år.

Hittills i år har 11 041 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 943 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018.

I september förmedlades 188 studentbostäder och 280 ungdomslägenheter. 329 av de totalt 1 146 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

SNABBFAKTA SEPTEMBER

• Kortaste kötiden: Simpbylevägen 20C, Norrtälje; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 72 kvm) – 3 månader
  • Längsta kötiden: Valhallavägen 96, Östermalm; vanlig hyresrätt (4 rum och kök; 126 kvm) – 32,0 år
  • Mest klickade annonsen: Högbergsgatan 10A, Södermalm; vanlig hyresrätt (2 rum och kök; 58 kvm) – 18 654 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 4 017 sidvisningar

Stockholm växer – så här kan vi tänka oss att pendla13.12.2019 14:13:54 CETNyheter

Under 2018 var det fler som flyttade från än till Stockholms län. Ofta gick flytten till orter strax utanför länet. Eftersom många ändå har kvar sin anknytning blir Stockholms arbetsmarknadsregion geografiskt sett större. En undersökning ställd till Bostadsförmedlingens kundpanel visar att intresset för att flytta utanför länsgränsen skulle vara ännu större om förutsättningarna för pendling blev bättre.