Siemens AB

Siemens Mobility etablerar modern lokverkstad i Hallsberg

Siemens Mobility har tecknat ett 25-årigt hyresavtal med Train Alliance Sweden AB för att bygga en ny modern lokverkstad i Sverige. Train Alliance kommer att projektera och uppföra verkstadsanläggningen samt hantera uthyrning av verkstaden. Verkstaden etableras i Hallsberg på Rala-området.

Det var länge sedan det byggdes en ny lokverkstad i Sverige och att den nya verkstaden placeras i Hallsberg i anslutning till Nordens största godsbangård är ingen slump då det strategiska läget är rätt. Siemens Mobility ser en ökad efterfrågan på moderna lokverkstäder, i takt med att lokflottan i Sverige moderniseras allt mer.

Den nya generationens högpresterande lok kräver underhållsverkstäder med en helt ny förmåga som kan hantera det kvalificerade underhållet med rätt dimensioner i verkstaden för komponent- och modulbyten ur maskinrummen. Verkstaden kommer att bestyckas med den senaste produktionstekniken för att skapa optimala förutsättningar att leverera hela spektrumet av lätt och tungt underhåll av lok till våra kunder.

- Uppförandet av denna verkstad ligger helt i linje med Siemens Mobilitys strategi att leverera modernt lokunderhåll med fokus på kvalitet, säkerhet och korta omloppstider. Med detta så positionerar vi oss som en av de marknadsledande leverantörerna inom modernt lokunderhåll. Verkstaden projekteras för att möjliggöra ett modernt digitalt underhåll enligt vårt underhållskoncept Railcover©. Vi ser framemot att välkomna inte bara våra Vectron-kunder utan även kunder med övriga moderna lok, säger Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility AB.

Arbetet i verkstaden kommer att bedrivas helt i linje med de nyligen instiftade ECM-direktiven, där Siemens Mobility är certifierade för alla nivåer.

- Det är extra roligt och tillfredställande att få förtroendet att leverera en modern lokverkstad till Siemens Mobility vilket kommer skapa mervärden i flera led. Nu inleder vi arbetet med att projektera och uppföra verkstadsanläggningen i nära samarbete. Ett styrkebesked är att hyreskontraktet är på hela 25 år vilket skapar goda möjligheter att utveckla anläggningen över tid. Inom ramen för detta uppdrag ingår även marksäkring under ett år i Train Alliance linjenät i Sverige för kommande möjliga etableringar, säger Joakim Weijmer, vd för Train Alliance Sweden AB.

Siemens AB

Siemens AG (Berlin och München) är ett teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och hälso- och sjukvård. Från resurseffektiva fabriker, motståndskraftiga leveranskedjor och smartare byggnader och elnät, till renare transporter samt avancerad sjukvård, utvecklar företaget teknik med ett högre syfte för att skapa ett verkligt värde för kunderna.

Genom att kombinera den verkliga och den digitala världen hjälper Siemens sina kunder att förbättra morgondagen för att bidra till en mer hållbar värld. Siemens äger också en majoritetsandel i det börsnoterade företaget Siemens Healthineers, en globalt ledande leverantör av medicinsk teknik som formar framtidens hälso- och sjukvård. Dessutom har Siemens en minoritetsandel i Siemens Energy, en global ledare inom överföring och generering av elkraft.

Under räkenskapsåret 2021, som avslutades den 30 september 2021, genererade Siemens-koncernen intäkter på 62,3 miljarder euro och ett nettoresultat på 6,7 miljarder euro. I slutet av räkenskapsåret 2021 hade företaget cirka 303 000 anställda världen över. Mer information finns på www.siemens.com.

Det första Siemensbolaget i Sverige grundades 1893. Från och med den 1 oktober 2020 består Siemens i Sverige av Siemens AB, Siemens Mobility AB, Siemens Financial Services AB, Siemens Healthcare AB, Siemens Industry Software AB och Mentor Graphics AB. Medarbetarantalet uppgår till cirka 1 480 och under räkenskapsåret 2021 var omsättningen drygt 5,9 miljarder kronor. Mer information finns på www.siemens.se.

Följ Siemens AB

Senaste pressmeddelandena från Siemens AB

Framgångsrikt pilotprojekt på Väla Centrum bidrar till stabilisering av elnätet och intäkter för fastighetsägaren6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan maj 2023 har Väla Centrum utanför Helsingborg hjälpt till att balansera det svenska elnätet genom att erbjuda sin förbrukningsflexibilitet på en av Svenska kraftnäts marknader för handel med stödtjänster, FCR-N (Frequency Containment Reserve – Normal). Väla blev den första svenska kommersiella fastigheten att bli godkänd för att göra detta. Förutom att svara mot det ökande behovet av flexibilitet i elnätet finns ekonomiska incitament för fastighetsägaren Skandia Fastigheter, som får intäkter från handeln.

Siemens och Elvia samarbetar för att öka nätkapaciteten i delar av Norge till 2030 med SaaS-lösning10.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det norska elnätsbolaget Elvia väljer att använda Siemens SaaS-lösning LV Insights® X, för att automatisera processer och hantera komplexiteten i det norska lågspänningsnätet. LV Insights® X, som är en del av Siemens Xcelerator-portfölj, har varit i drift hos Elvia i kombination med Spectrum PowerTM 7 ADMS sedan oktober 2023. Partnerskapet möjliggör en framtidssäkrad hantering av det norska distributionsnätet, och innebär ett steg närmare ett autonomt nät.

Färre än 50 % av företagen förväntar sig att uppfylla målen för koldioxidutsläpp år 2030, enligt ny studie13.9.2023 11:50:15 CEST | Pressmeddelande

Siemens presenterar en global studie som analyserar data från en undersökning med 1 400 chefer från 22 länder, som avslöjar insikter på regional, stads- och industrinivå om infrastrukturomställningen inom energisystem, transporter och byggnader Utfasning av fossila bränslen har högsta prioritet inom infrastrukturomställningen, men framstegen går för långsamt Över 50 procent av de tillfrågade cheferna tror att utfasning av fossila bränslen är en konkurrensfördel, men mindre än hälften tror att deras land har en effektiv strategi för att minska koldioxidutsläppen Teknik och digitalisering är viktiga verktyg för en framgångsrik infrastrukturomställning