Siemens Mobility levererar till Stockholms nya tunnelbana

Region Stockholms Förvaltning för utbyggd tunnelbana har tilldelat Siemens Mobility AB uppdraget att leverera likriktarstationer och nätstationer till den nya tunnelbanan i Stockholm. Projektet är värt ca 230 MSEK och kommer att starta omgående och pågå i flera år framåt.

I takt med att Stockholmsregionen växer finns behov av en utbyggnation av kollektivtrafiken, vilket bland annat resulterat i ett beslut att bygga ut tunnelbanan med en gul linje som kommer att gå från Odenplan till Arenastaden, och en förlängning av Blå linje från Akalla till Barkarby samt från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Dessutom ska Blå linje kopplas ihop med den gröna Hagsätragrenen, och en ny sträcka byggas mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Nu står det klart att Siemens Mobility AB blivit utvalda att leverera likriktarstationer och nätstationer till den nya tunnelbanan. Projektet är värt ca 230 MSEK och kommer att starta omgående och pågå i flera år framåt. Leveransen kommer att ske i etapper under byggnadsperioden.

”Ett välfungerande tunnelbanesystem är en viktig faktor i livspusslet för många boende i Stockholmsregionen. När gula linjen och övriga tillbyggnationer är på plats kommer ännu fler kunna nyttja det här effektiva och hållbara transportsättet, och vi är både stolta och glada över att vara med på ett hörn av ett så omfattande och viktigt projekt”, säger Anders Engstedt, Key Account Manager för affärsområdet Rail Electrification på Siemens Mobility AB.

Projektets omfattning

• Projektering, installation, leverans, kontroll, provning, idrifttagning och dokumentation för totalt 15 likriktarstationer, 28 nätstationer och en kabelentreprenad till fullt driftfärdig anläggning
  • Likriktarstationen består i huvudsak av 36kV ställverk, likriktaraggregat, likspänningsställverk 750V DC, kontrollutrustning och hjälpkraftsystem.
  • Nätstationen består i huvudsak av 36kV ställverk, transformator 33/0,42 kV och kontrollanläggning.
  • Kabelentreprenaden omfattar schakt och kabelförläggning av 33 kV och
    750 V kabel vid Akalla-Barkarby.
  • Funktionsansvar för samtliga ingående delar

Följ Siemens Mobility på Twitter: www.twitter.com/SiemensMobility

För mer information om Siemens Mobility, besök: www.siemens.com/mobility

Film om nya tunnelbanan från Region Stockholm
Fler videor

Om Siemens Mobility

Siemens Mobility är ett separat förvaltat bolag inom Siemens AG. Som ledande inom transportlösningar under mer än 160 år förnyar Siemens Mobility ständigt sin portfölj inom sina kärnområden vagnar och lok, järnvägsautomation och elektrifiering, nyckelfärdiga system, intelligenta trafiksystem samt relaterade tjänster. Med digitaliseringen gör Siemens Mobility det möjligt för mobilitetsoperatörer över hela världen att göra infrastruktur intelligent, säkerställa hållbar värdeökning under hela livscykeln, förbättra passagerarnas [resenärernas?]upplevelse och garantera tillgänglighet. Under räkenskapsåret 2019, som avslutades den 30 september 2019, redovisade den tidigare Siemens Mobility Division intäkter på 8,9 miljarder euro och hade cirka 36 800 anställda över hela världen. Ytterligare information finns på: www.siemens.com/mobility

Mikael Leksell ny chef för Siemens Digital Industries i Sverige7.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Mikael Leksell, vd för Siemens AB, tar över rollen som chef för affärsområdet Digital Industries efter Göran Persson som går i pension. Mikael Leksell, vd för Siemens AB, kommer i tillägg till sin nuvarande roll att ta över rollen som chef för Siemens affärsområde Digital Industries efter Göran Persson som väljer att gå i pension. Förändringen verkställs den 1 april. Göran kommer därefter att stanna på företaget i en roll som rådgivare fram till den 30 september. – Jag ser fram emot att jobba nära svensk industri igen efter nio år utomlands, säger Mikael Leksell, vd för Siemens AB. Med vårt kunnande och portfölj av produkter och lösningar erbjuder vi både nuvarande och nya kunder stöd i deras arbete med att framtidssäkra sin verksamhet, för att bevara konkurrenskraft i morgondagens allt mer digitaliserade produktionslandskap. Siemens Digital Industries ska vara förstahandsvalet för ett industriföretag som söker en partner för sin digitala transformation, oavsett storlek eller bransch.