Sifo-undersökning visar: Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Undersökningen visar att naturupplevelsen är en inkomstfråga. Det är framförallt höginkomsttagare och högutbildade som kommit ut mer i naturen under pandemin. Bland de som har en hushållsinkomst över 700 000 om året är det 46 procent som kommit ut mer i naturen under 2020 jämfört med 2019. Motsvarande siffra för de hushåll som tjänar under 250 000 per år är 27 procent. Nästan femte person (18%) med en hushållsinkomst under 250 000 kr kom aldrig eller mindre än varannan månad ut i naturen, medan endast var tjugonde (5%) med en hushållsinkomst över 750 000 kr svarade likadant.
- Det är glädjande att allt fler väljer att spendera mer tid i naturen som är en viktig källa för välmående och återhämtning. Det är dock lite oroande att ungdomar och unga vuxna samt de med lägre inkomst och utbildning kommer ut minst i naturen. Vi kommer att göra vad vi kan för att sänka trösklarna för människor så att fler grupper kan komma ut i naturen, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.
Det finns en längtan till naturen. 45 procent uppger att de vill spendera mer tid i naturen, men ont om tid, brist på ork och sammanhang samt sällskap hindrar många från att komma ut.
Det finns också regionala skillnader över hur mycket tid man spenderar i naturen. 75 procent av de som bor i norra Sverige uppger att de tillbringar minst en gång eller flera gånger i naturen varje vecka. Motsvarande siffra för Malmöområdet är 50 procent.
- Vi ser det som en överlevnadsfråga för oss människor att vi bygger och skapar positiva relationer till naturen. Det får oss att må bättre och samtidigt värdesätta och ta hand om naturen, vilket kommer att bidra till en långsiktig och hållbar framtid för oss och kommande generationer, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.
Det finns dock hinder för att komma ut i naturen.
Bland de yngsta (18-29 år) svarar 20 procent att deras naturupplevelser hindras av att de saknar sällskap eller ett sammanhang (förening, aktivitet eller liknande). Samma grupp svarar också att de både saknar kunskap om var de kan åka och om vad de kan göra i naturen.
Inspiration till att komma ut i naturen kommer främst från familj och vänner samt från sociala medier och sökningar på webben.
Lundhags har utfört undersökningen för att se hur man kan sänka trösklarna för att komma ut i naturen. Bolaget kommer under 2021 och framåt att genomföra ett antal aktiviteter för att få ut fler människor i naturen; bland annat en underhållande och inspirerande YouTube-serie som ska locka ut nybörjare i naturen samt en digital vandringsskola/vandringsguide för allmänheten.
- Vi ser det som en överlevnadsfråga för oss människor att vi bygger och skapar positiva relationer till naturen. Det får oss att må bättre och samtidigt värdesätta och ta hand om naturen, vilket kommer att bidra till en långsiktig och hållbar framtid för oss och kommande generationer, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.
Tips för att komma ut i naturen
Naturen finns överallt – du behöver inte resa iväg.
Du behöver ingen speciell utrustning för några timmar i naturen, mer än ett par bekväma skor/kängor.
Ta med familj eller en vän.
Naturen behöver tas om hand – plocka gärna skräp; plika (plocka skräp+hiking).
Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo den 2-9 februari 2021. 1002 personer svarade online, de är representativa för befolkningen och valdes slumpmässigt ur Sifopanelen.
För ytterligare information kontakta
Caroline Karlström, +46776774020, caroline.karlstrom@brav.com
Nyckelord
Kontakter
Caroline Karlström, +46776774020, caroline.karlstrom@brav.com
Bilder

Dokument
Länkar
Om
Om Lundhags
Lundhags grundades 1932 då Jonas Lundhag startade ett litet skomakeri på Frösön utanför Östersund. Jonas tillverkade tåliga kängor som skulle hålla en livstid - en ambition som leder oss än idag. Vi har fört Jonas arv vidare och tillverkar även kläder och ryggsäckar för vandring och friluftsliv samt långfärdsskridskor och turpjäxor. Vi vill att människor ska leva hållbara liv genom att komma ut i naturen och använda slitstarka produkter som håller och som kan lagas. Lundhags ingår av BRAV-koncernen.www.brav.com. Mer om Lundhags www.lundhags.com
Följ Lundhags/Brav Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lundhags/Brav Sweden AB
Lundhagskänga vinner Scandinavian Outdoor Award8.12.2025 14:56:24 CET | Pressmeddelande
Lundhags presenterar idag stolt sin vinternyhet: Skalkängan Myrk Insulated Pull-on Boot (utan snörning) – en modern tolkning av klassiskt svenskt skomakeri. Samtidigt står det klart att Myrk redan gjort starkt avtryck i branschen. Under Scandinavian Outdoor Awards utsågs modellen till vinnare i kategorin True Scandinavian, en av tävlingens mest prestigefyllda utmärkelser.
Nytt ledarskap blir starten på en ny resa för Lundhags24.9.2025 16:15:26 CEST | Pressmeddelande
Lundhags stärker sitt ledningsteam med två nyckelrekryteringar. Alexandra (Lexi) Sack tillträder som ny Managing Director och Mija Nideborn tar rollen som Head of Product & Design – en helt nyinrättad position. Tillsammans tillför de internationell ledarskapserfarenhet och stark produktkompetens, som blir centrala i Lundhags fortsatta utveckling och tillväxt.
Lundhags klättrar allt högre upp på fjället – lanserar sin första toppturskollektion17.9.2025 15:27:28 CEST | Pressmeddelande
Med Abisku Waterproof Jacket & Pant samt Abisku Touring Backpack tar Lundhags steget in i toppturens värld. Kollektionen är framtagen för krävande turer högt upp på fjället, men är samtidigt mångsidig nog för att passa utmärkt även på vandringen, långfärdsskridskoturen och klättringen. Resultatet är produkter som kombinerar låg vikt, hög prestanda och funktionalitet – året runt och i alla förhållanden.
Säkerhet och komfort i fokus när Lundhags lanserar nya kängor10.4.2025 14:35:32 CEST | Pressmeddelande
Lättvikt är en stark trend inom friluftslivet, från kängor och kläder till ryggsäckar. Men jakten på gram har en baksida och kan ibland innebära kompromisser – med skor och kängor som slits snabbare, är svåra att reparera och ger mindre skydd och stöd för fötterna, vilket kan innebära onödiga risker för den som är på vandring. På Lundhags utvecklar vi kängor och skor med fokus på rätt vikt, hållbarhet, säkerhet och reparerbarhet, utan att kompromissa med komfort och skydd. Årets nyheter är den komfortabla skalkängan Padje Light Trekking Boot samt Tived Trail Boot och Tived Trail Shoe.
Lundhags tar hem Scandinavian Outdoor Award - “Overall winner”10.12.2024 09:21:19 CET | Pressmeddelande
Lundhags mest avancerade expeditionsjacka Abisku Adventure Down Parka har vunnit Scandinavian Outdoor Award, en av de mest respekterade utmärkelserna inom outdoorbranschen. Priset delades ut på ISPO Munich, världens största sportfackmässa, som årligen samlar branschens ledande aktörer i München.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum