Silver till Axelina Johansson under NCAA-finalerna

Det var en bra svenskdag under lördagens NCAA-finaler. Axelina Johansson tog hem en andraplats i kultävlingen och Emilia Sjöstrand hoppade sig upp till en andraplats i Sverige genom tiderna i tresteg.

Under helgen har finalerna i NCAA, den amerikanska collegefriidrotten, ägt rum. Och lördagen bjöd på mäktiga svenska resultat.

Axelina Johansson, som tävlar i kula för Nebraska, var nära att spräcka 19-meterslinjen redan i första stöten som mätte 18.90. Hon hade också ledningen i tävlingen ända fram till sista omgången då Adelaide Aquilla från Ohio State fick på en stöt som mätte 19.28. Axelina kunde nästan svara i sin sista stöt när hon stötte 19.12, men slutade tvåa.

Resultatet är bara 18 centimeter från hennes svenska rekord inomhus på 19.30 som hon stötte i början av februari i år.

Även Emilia Sjöstrand, som tävlar för San José, imponerade stort, när hon stannade på en sjundeplats i trestegsfinalen. Resultatet, 13.98 meter, är nämligen det näst längsta trestegshoppet inomhus i Sverige genom tiderna och nu fattas det bara 14 centimeter upp till Camilla Johanssons svenska rekord på 14.12 – ett rekord som nu har 23 år på nacken.

Läs mer på friidrott.se.