SIS årsredovisning för 2015 publicerad - Standardisering mer aktuellt än någonsin

Årsredovisningen är i dag publicerad på SIS, Swedish Standards Institutes webbplats sis.se. Thomas Idermark, VD SIS, kommenterar 2015 i sitt VD-ord med att säga: – Allt fler inser möjligheterna med standardisering och SIS arbete är mer relevant än någonsin. Som exempel ökade vår omsättning med 14 procent och standardiseringsarbetet i våra kommittéer ökade med 15 procent. Försäljningen av färdiga standarder ökade med 9 procent och utbildningar med 22 procent.

I årsredovisningen berättar vi bland annat om de spännande och banbrytande arbeten som startats under året. Ur rubrikerna:

• Ny standard ska säkra kvaliteten på HVB-hem.
  • SIS leder arbetet med standardisering för IoT – Internet of Things
  • Standarder kan driva 3D-branschen framåt
  • Standarder – en ryggrad i bioekonomin

Dessutom det senaste om våra storsäljare Nya ISO 9001 – kvalitetsledning och Nya ISO 14001 – miljöledning, och mycket mer.

Läs den här: http://www.sis.se/innehall/om-sis/Fakta-och-organisation/

Thomas Idermark, VD SIS, 070-533 74 30

Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91, emelie.robertsson@sis.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.