SIS årsredovisning för 2015 publicerad - Standardisering mer aktuellt än någonsin

12.4.2016 15:49 | SIS Swedish Standards Institute

Årsredovisningen är i dag publicerad på SIS, Swedish Standards Institutes webbplats sis.se. Thomas Idermark, VD SIS, kommenterar 2015 i sitt VD-ord med att säga: – Allt fler inser möjligheterna med standardisering och SIS arbete är mer relevant än någonsin. Som exempel ökade vår omsättning med 14 procent och standardiseringsarbetet i våra kommittéer ökade med 15 procent. Försäljningen av färdiga standarder ökade med 9 procent och utbildningar med 22 procent.

I årsredovisningen berättar vi bland annat om de spännande och banbrytande arbeten som startats under året. Ur rubrikerna:

• Ny standard ska säkra kvaliteten på HVB-hem.
  • SIS leder arbetet med standardisering för IoT – Internet of Things
  • Standarder kan driva 3D-branschen framåt
  • Standarder – en ryggrad i bioekonomin

Dessutom det senaste om våra storsäljare Nya ISO 9001 – kvalitetsledning och Nya ISO 14001 – miljöledning, och mycket mer.

Läs den här: http://www.sis.se/innehall/om-sis/Fakta-och-organisation/

Thomas Idermark, VD SIS, 070-533 74 30

Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91, emelie.robertsson@sis.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.