Ska bygga ett Construction City i Oslo

AF Gruppen har ingått avtal med Construction City Holding AS om att bygga Construction City, ett näringslivskluster som ska samla bygg-, anläggnings- och fastighetsbranschen i Norge. Kontraktet har ett värde av 2 676 miljoner NOK exkl. moms.

Construction City, ett näringslivskluster som ska samla bygg-, anläggnings- och fastighetsbranschen i Norge. Bild: OBOS

Genomförandefasen kommer att starta under andra halvåret 2021 och pågå fram till 2025. Projektet genomförs som en totalentreprenad med samverkan. Projektorganisation är ett partnerskap bestående av AF Gruppen och Betonmast.

Construction City blir en kontorsbyggnad med cirka 4 500 arbetsplatser på Ulven i Oslo. Byggnaden kommer omfatta cirka 78 000 m2 (BTA), ha upp till 11 våningar och en underliggande källare i två plan med cirka 25 000 m2 (BTA), totalt cirka 103 000 m2 (BTA).

Entreprenaden består huvudsakligen av alla byggnadsarbeten, inklusive uppförande av stomme, fasader, takkonstruktioner och invändiga arbeten, grundarbeten och fundamentering. Plan- og bygningsetaten godkände bygglovet i april 2021. Projektet kommer att utföras i enlighet med BREEAM Excellent.

AF Gruppen och Betonmast upprättar sina huvudkontor i Construction City och ingår ett tioårigt hyresavtal som löper från färdigställandet.

– Vi är mycket nöjda över att ha ingått avtalet om att bygga Norges nya näringslivskluster för bygg-, anläggnings- och fastighetsbranschen. I vårt framtida huvudkontor kommer vi att bidra till att skapa en attraktiv arena för lärande och utveckling och öka branschens totala konkurrenskraft genom att sammanföra framåtblickande branschaktörer, partners och utbildningsinstitutioner, säger Amund Tøftum, koncernchef för AF Gruppen.

Parallellt har man kommit överens om att OBOS Eiendom AS förvärvar alla AF Gruppens och Betonmast Eiendoms aktier i Construction City Holding AS, andelar på 20 respektive 10 procent. Transaktionen kommer att genomföras under tredje kvartalet 2021.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 700 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 27 miljarder NOK (2020) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av HMB Construction, Kanonaden EntreprenadAF Bygg Syd, AF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.