LerniaLernia

Skåningar bäst i Sverige på att skaffa nya vänner

Lernia lanserar kurs som ska göra svenskarna världsbäst på vänskap En global studie visar att svenskar är sämst i världen på att skaffa vänner – och i en ny undersökning svarar en fjärdedel av svenskarna att det är svårt att få vänner. Skåne sticker däremot ut – här är man bäst i Sverige på att få nya vänner. Bemannings- och utbildningsföretaget Lernia lanserar nu Interaktion För Svenskar (IFS), en kurs med 36 forskningsbaserade frågor som ska göra det enklare att få vänner.

IFS miljön och loggan

Enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar sämst i världen på att skaffa nya vänner. Det bekräftas av en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av Lernia som visar att även svenskarna själva anser att det är svårt att knyta vänskapsband. Drygt 54 procent har fått högst en, eller ingen ny vän det senaste året. Skåningarna däremot sticker ut – av de tillfrågade tycker 44 procent att det är lätt att få nya vänner. Och våra vänskapsrelationer spelar roll även i arbetslivet – goda relationer till kollegor är före både hög lön och flexibla arbetstider den viktigaste faktorn för att trivas på jobbet. Det svarar nära sju av tio av de tillfrågade i Skåne.

Med Interaktion För Svenskar (IFS) vill bemannings- och utbildningsföretaget Lernia hjälpa svenskarna på traven att bli världsbäst på att knyta nya vänskaper. Forskning från Göteborgs Universitet visar även att vänskapsband som knyts på arbetsplatsen är en av de viktigaste faktorerna för lyckad integration.

Vi har alla ett ansvar för en fungerande integration och vänskapsband på jobb och utbildningar är en av nycklarna till minskat utanförskap. Därför har vi skapat IFS som ska ge bättre förutsättningar för integration på svenska arbetsplatser och utbildningar, säger Elias Wästberg, kommunikationschef på Lernia.

Kursen består av 36 frågor som, om de ställs i rätt ordning, ska skapa förutsättningar för vänskap mellan personerna som ställer dem till varandra. Frågorna har tagits fram tillsammans med relationspsykologen Anna Bennich Karlstedt och bygger på den amerikanske psykologen Arthur Arons forskning med evidensbaserade frågor som ska optimera förutsättningarna för kärlek.

Vi har tagit avstamp i den här forskningen och anpassat frågorna så att de riktas mot att skapa vänskap, i klassrum och på arbetsplatser. Frågorna blir stegvis mer personliga vilket ökar möjligheterna att känna sig nära den person man pratar med. Grundtanken bakom frågorna är att båda parter ska känna sig sedda, förstådda och accepterade. Vilket är en av grundbultarna i varje nära relation, säger Anna Bennich Karlstedt.

Bilder och mer information finns här: https://www.dropbox.com/sh/gmf71ij7as0yqri/AAAE8PV1riDFZJXSQhFYQbT1a?dl=0

* Diverse workplaces and interethnic friendship formation – A multilevel comparison across 21 OECD countries: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=204338

** Expat Insider 2017: https://cms-internationsgmbh.netdna-ssl.com/cdn/file/2017-09/Expat_Insider_2017_The_InterNations_Survey.pdf

Så många anser att det är lätt att skaffa nya vänner:

Skåne 44%

Örebro län: 41%

Västra Götaland: 40%

Småland: 39 %

Stockholm: 38%

Östra Götaland: 37%

Norrland: 36%

Västerbottens län: 34%

Uppsala län: 33%

Samtliga tillfrågade: 38 %

Om Interaktion För Svenskar (IFS)

Interaktion För Svenskar (IFS) är en interaktionskurs bestående av 36 frågor framtagna för att optimera förutsättningarna för vänskap. Frågorna tar avstamp i evidensbaserad forskning och ska hjälpa svenskarna på traven att bli världsbäst på att knyta nya vänskaper. Läs mer på www.lernia.se/ifs

Om Anna Bennich Karlstedt

Anna Bennich Karlstedt är leg psykolog och psykoterapeut med många års erfarenhet inom relationer, arbetsmiljö och kommunikation. Hon arbetar i sin verksamhet främst med hälsofrågor och att skapa hållbara relationer. Anna har vid två tillfällen (2014 och 2016) nominerats till Stora Psykologpriset.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i Demoskops telefonrekryterade OnlinePanel, baserat på ett slumpmässigt urval bland allmänheten 18 år och uppåt. Totalt genomfördes 1 800 intervjuer under perioden 27 mars - 6 april 2018.

36 frågor som leder till vänskap

De 36 frågorna som leder till vänskap bygger på forskning från psykologen Arthur Aron och hans frågor som är optimerade för intimitet och kärlek. Lernia har tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt anpassat dessa till att istället leda till vänskap. Frågorna ska ställas i kronologisk ordning, från 1 till 36. Frågorna kan ställas på en och samma gång eller delas upp i sex olika sittningar. Varje block representerar en sittning.

BLOCK 1

1. Om du fick träffa en känd person, vem skulle det vara?

2. Vilken superkraft skulle du vilja ha?

3. Är du en mail- eller telefonperson? Varför?

4. När trivs du som bäst på ett jobb eller en utbildning?

5. När skrattade du högt senast?

6. Vad skulle du välja, jättesmart eller jättesnygg?

BLOCK 2

7. När känner du dig bortskämd?

8. Nämn minst en egenskap du uppskattar hos den du pratar med.

9. När grät du senast? Varför?

10. Vad från dina föräldrar vill du inte föra vidare till dina barn?

11. Berätta om en tidigare jobb- eller utbildningserfarenhet och vad du gillade och inte gillade med den.

12. Vad skulle du egentligen vilja sluta göra?

BLOCK 3

13. Tror du på liv efter döden?

14. Om du inte kände några begränsningar, vad skulle du vilja göra imorgon?

15. Vad är du mest stolt över i ditt liv?

16. Nämn den viktigaste egenskapen hos en vän.

17. När var du riktigt lycklig senast?

18. Berätta om ett jobbigt minne.

BLOCK 4

19. Vad önskar du att du hade mer tid till?

20. Har du avslutat en vänskap någon gång?

21. Vad är trygghet för dig?

22. Ge den du pratar med tre komplimanger.

23. Berätta om dina första skolår, vem var du och hur har det påverkat dig?

24. Vem har du bäst relation till i din familj?

BLOCK 5

25. Beskriv hur den du pratar med upplever dig som person.

26. Avsluta meningen ”Jag önskar att jag hade någon jag kunde dela…”

27. Vad skulle du vilja börja varje dag med?

28. Berätta för den du pratar med vad ditt första intryck av hen var.

29. Vad gör dig generad?

30. Blir du besvärad när folk visar starka känslor?

BLOCK 6

31. Vilken av sakerna du äger tycker du mest om?

32. Bör man diskutera privata saker som kärlek, politik och pengar med kollegor/klasskamrater?

33. Hade du ett favoritgosedjur/leksak som barn? Berätta om det.

34. Beskriv en relation till en familjemedlem som du önskar var bättre.

35. Vem som inte lever längre saknar du mycket?

36. Be den du pratar med berätta om hens tre bästa tips för att leva ett lyckligt liv.

Bonus: Titta in i varandras ögon i 60 sekunder utan att titta bort.

IFS miljön och loggan
Bild på första interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på andra interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på tredje interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Pressbild Elias Wästberg
Bild på interaktionsmiljön i IFS filmerna från Lernia
Bild på fjärde interaktionsparet i Lernias IFS filmer

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Träffa Lernia i Almedalen27.6.2019 09:48:32 CESTPressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetsförmedlingen ska reformeras och i det så kallade januariavtalet finns en rad förslag på förändringar som berör arbetsmarknaden. Det gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning under Almedalen. Vi behöver skapa förutsättningar för bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler människor får jobb och företagen rätt kompetens.

Lernia bjuder in till seminarium om vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö29.5.2019 13:46:02 CESTPressmeddelande

Integration på arbetsplatsen är en viktig fråga för Lernia som man bl.a. jobbar med genom projektet Integration För Svenskar – en interaktionskurs som hjälper människor att knyta vänskapsband på jobbet. Den 3 juni bjuder Lernia in till frukostseminarium i Göteborg på tema ”Vänskap på arbetsplatsen” för att tillsammans med näringslivsprofiler och en expert prata vidare om vilka andra viktiga fördelar vänskap på arbetsplatsen kan ha.

Brist på kvalificerade bilmekaniker när fler och fler kör el- och hybridbilar11.4.2019 10:35:53 CESTPressmeddelande

Utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle gör att bilar i allt större utsträckning gått ifrån bensin och diesel och enligt ett förslag från regeringen ska det inte gå att sälja nya fossildrivna bilar i Sverige 2030. Samtidigt förutspår Arbetsförmedlingen en stor brist på kvalificerade bilmekaniker med kompetens inom el-, hybrid- och gasbilar de kommande åren. Tanken är att en fordonsutbildning i Trollhättan ska hjälpa till att lösa problemet.