Skanör-Falsterbo församling går samman med Höllvikens församling

Stiftsstyrelsen i Lund beslutar att Skanör-Falsterbo församling ska gå samman med Höllvikens församling och tillsammans bilda Näsets pastorat från och med den 1 januari 2023.

Efter att biskop Johan Tyrberg genomfört specialvisitation av Skanör-Falsterbo församling i november 2021 anhöll Lunds domkapitel om att stiftsstyrelsen skulle återuppta utredningen om ett eventuellt samgående mellan församlingarna i Skanör-Falsterbo och Höllviken. Stiftstyrelsen skickade den 10 januari i år en remiss till berörda parter (se bilaga) med förslaget att lägga samman Skanör-Falsterbo församling med Höllvikens församling till en enda församling med namnet Höllvikens församling. Efter att ha tagit del av remissvaren beslutade stiftsstyrelsen vid sitt sammanträde att låta Skanör-Falsterbos församling vara kvar men att den tillsammans med Höllvikens församling ska bilda ett pastorat med namnet Näsets pastorat. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2023.

– Jag tycker att Höllviken kommit med ett kreativt förslag – att låta församlingarna bestå men gå samman i ett pastorat. Det harmonierar gott med den senare tidens positiva utveckling i Skanör-Falsterbo. För att säkerställa den goda verksamheten i församlingarna tycker jag stiftsstyrelsen fattat ett klokt beslut, säger biskop Johan Tyrberg.

De båda församlingarna ska omgående utse interimsdelegerade som ska leda processen mot ett samgående. Interimsdelegerade skall bestå av 25 ledamöter och 13 ersättare. Av ledamöterna utser Höllvikens församling 18 och Skanör-Falsterbo församling sju. Av ersättarna utser Höllvikens församling nio och Skanör- Falsterbo församling fyra. Det minsta antalet prästtjänster i det nybildade pastoratet ska vara en kyrkoherde och sex komministrar. Användningsområden för donationer som finns i de nuvarande församlingarna ska vara oförändrade och ändamål för de stiftelser som finns förbli oförändrade.

BIFOGAS:
Stiftstyrelsens remiss och stiftsstyrelsens beslut.

KONTAKTPERSONER:

Lunds stift:
Biskop Johan Tyrberg, kontakt via pressekreterare Camilla Lindskog, 046-15 55 23
Kerstin Engle, stiftstyrelsens 1:e vice ordförande, 070-285 83 76
Eirik Ski, 1:e stiftsjurist, 046-15 55 12

Skanör-Falsterbo församling:
Ingela Lindholm, kyrkorådets ordf. i Skanör-Falsterbo församling, 070-572 22 03
Jerker Schmidt, vik. kyrkoherde i Skanör-Falsterbo församling, 0708-17 02 99

Höllvikens församling:
Lill Kempe,  kyrkorådets ordf. i Höllvikens församling, 070-337 80 76
Mats Bucht, kyrkorådets v. ordf. i Höllvikens församling, 073–339 23 95
Jim Tullgren, kyrkoherde i Höllvikens församling