Skansenbutiken stärker sitt hållbarhetsarbete – lanserar kollektion tillverkad av museets överblivna tyger

Skansenbutiken är stolta över att kunna presentera ytterligare en kollektion i samarbete med Skansens Klädkammare. Nu lanseras Skansen Recrafted - en samtida kollektion av kuddfodral tillverkade av vackra textilier och spillbitar från Skansens Klädkammares förråd. Varje föremål är unikt och tillverkat på Skansen.

Den 3 september lanseras Skansen Recrafted - en samtida och historierik kollektion med fokus på hållbarhet, återbruk samt inspirerande mönster- och materialkombinationer framtagen i ett nära samarbete mellan Skansenbutiken och Skansens Klädkammare. Samtliga material som använts i Recrafted kommer från Skansens Klädkammares förråd och tillverkningen har skett på plats på museet.

– Vi är så glada över att ha funnit ett nytt format för att bidra till intäkterna på Skansen, utan att göra åverkan på den kulturhistoriska verksamheten som är vår stomme. Det känns förstås även väldigt givande att få arbeta med att bevara de textila tillgångarna som finns här på Skansen, se hur de återbrukas och får nytt liv, säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

Textilierna i Skansen Recrafted kommer från olika tidsepoker och har av olika skäl inte kunnat användas i museets verksamhet. Det rör sig om väldigt gamla textilier med skador som inte kunnat lagas eller fläckar som inte går att få bort liksom samtida tyger som beställts i stora kvantiteter eller inte har ett användningsområde i Skansens museala verksamhet. Allt material som används i produktionen av Recrafted fanns sedan tidigare i friluftsmuseets lokaler på Djurgården. Inte heller detaljer som dragkedjor och knappar har behövt köpas nytt.

- Det känns bra att vi kan fortsätta utveckla arbetet med att ta till vara och bevara de resurser som redan finns på Skansen. Vi har märkt en stor efterfrågan på vårt tidigare återbrukssortiment och det känns fint att hitta ytterligare ett format för att rädda den här biten av historien och ge den nytt liv i en hållbar och exklusiv kollektion, säger Anna Bodén, enhetschef Skansens butiker och marknader.

Skansen Recrafted är en utveckling av Skansen Vintage, den kollektion av gamla textilier från Skansens rekvisitaförråd, som lanserades i Skansenbutiken juni i år. Detta är första gången som Stiftelsen Skansen gör material som inte längre behövs i verksamheten tillgängliga för försäljning via Skansenbutiken.

Föremålen i Skansen Recrafted kommer endast finnas att köpa i Skansenbutiken på Djurgårdsslätten 49, Stockholm. Säljstart den 3 september kl 11:00. Pris 499 - 2499 kronor.

Fler pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?34BB7NKBVS

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s