Skansenbutiken stärker sitt hållbarhetsarbete – lanserar kollektion tillverkad av museets överblivna tyger

Skansenbutiken är stolta över att kunna presentera ytterligare en kollektion i samarbete med Skansens Klädkammare. Nu lanseras Skansen Recrafted - en samtida kollektion av kuddfodral tillverkade av vackra textilier och spillbitar från Skansens Klädkammares förråd. Varje föremål är unikt och tillverkat på Skansen.

Den 3 september lanseras Skansen Recrafted - en samtida och historierik kollektion med fokus på hållbarhet, återbruk samt inspirerande mönster- och materialkombinationer framtagen i ett nära samarbete mellan Skansenbutiken och Skansens Klädkammare. Samtliga material som använts i Recrafted kommer från Skansens Klädkammares förråd och tillverkningen har skett på plats på museet.

– Vi är så glada över att ha funnit ett nytt format för att bidra till intäkterna på Skansen, utan att göra åverkan på den kulturhistoriska verksamheten som är vår stomme. Det känns förstås även väldigt givande att få arbeta med att bevara de textila tillgångarna som finns här på Skansen, se hur de återbrukas och får nytt liv, säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

Textilierna i Skansen Recrafted kommer från olika tidsepoker och har av olika skäl inte kunnat användas i museets verksamhet. Det rör sig om väldigt gamla textilier med skador som inte kunnat lagas eller fläckar som inte går att få bort liksom samtida tyger som beställts i stora kvantiteter eller inte har ett användningsområde i Skansens museala verksamhet. Allt material som används i produktionen av Recrafted fanns sedan tidigare i friluftsmuseets lokaler på Djurgården. Inte heller detaljer som dragkedjor och knappar har behövt köpas nytt.

- Det känns bra att vi kan fortsätta utveckla arbetet med att ta till vara och bevara de resurser som redan finns på Skansen. Vi har märkt en stor efterfrågan på vårt tidigare återbrukssortiment och det känns fint att hitta ytterligare ett format för att rädda den här biten av historien och ge den nytt liv i en hållbar och exklusiv kollektion, säger Anna Bodén, enhetschef Skansens butiker och marknader.

Skansen Recrafted är en utveckling av Skansen Vintage, den kollektion av gamla textilier från Skansens rekvisitaförråd, som lanserades i Skansenbutiken juni i år. Detta är första gången som Stiftelsen Skansen gör material som inte längre behövs i verksamheten tillgängliga för försäljning via Skansenbutiken.

Föremålen i Skansen Recrafted kommer endast finnas att köpa i Skansenbutiken på Djurgårdsslätten 49, Stockholm. Säljstart den 3 september kl 11:00. Pris 499 - 2499 kronor.

Fler pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?34BB7NKBVS

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.