Skånska vänsterpartister djupt oroade över utvecklingen för Arbetsförmedlingen

Resultatet av Moderaternas och Kristdemokraternas budget träder nu i kraft. Samtliga fem högerpartier släppte fram en budget med starkt negativa följder för den gemensamma välfärden. Stora nedskärningar gör att 17/23 av Arbetsförmedlingens skånska kontor nu tvingas stänga och medför en oviss framtid för de anställda och de inskrivna.

Som kommunala företrädare för Vänsterpartiet väcker beskedet både ilska, sorg och många frågor. Skåne drabbas hårt av de många nedläggningarna, samtidigt som vi är en region som redan har låg sysselsättning i nationella jämförelser. Nu minskar samhällsservicen och därmed möjligheterna för våra invånare ytterligare.

Arbetsförmedlingen har i sitt uppdrag väl inarbetade strategier för arbete med rehabilitering, anpassade arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning och etablering av nyanlända. Vi ser det som oerhört viktigt att dessa grupper fortsatt får stöd i sina processer. Skåne ska vara till för alla – inte bara de med starkast förutsättningar för att slå sig fram på en likriktad arbetsmarknad. Det är av stor vikt att människor får delta i arbetslivet utifrån sina förutsättningar. Nedläggningarna riskerar att ytterligare öka samhällsklyftorna i våra skånska kommuner.

Vi vill att man på nationell nivå tar ansvar för att fortsatt stötta de personer som står längre bort från arbetsmarknaden – för alla våra kommuninvånares skull. Arbetsförmedlingen bör stärkas i sitt offentliga uppdrag, inte avvecklas till förmån för än fler borgerliga privatiseringsexperiment där företag ska tjäna pengar på människors arbetslöshet.

Vi vill ha ett jämlikt Skåne – med chans till ett meningsfullt arbete utifrån var och ens förutsättningar.

Samuel Johansson, gruppledare Vänsterpartiet Bromölla

Kikki Lenander, gruppledare Vänsterpartiet Landskrona

Bosse Lindqvist, gruppledare Vänsterpartiet Burlöv

Mats Sjölin, ordförande Vänsterpartiet Trelleborg

Sara Gígja, ordförande Vänsterpartiet Ängelholm

Johan Bergqvist, gruppledare Vänsterpartiet Åstorp

Magnus Åkeborn, gruppledare Vänsterpartiet Hässleholm

Emma Wennerholm, gruppledare Vänsterpartiet Höganäs

Roland Nilsson, gruppledare Vänsterpartiet Östra Göinge

Karin Enqvist, gruppledare Vänsterpartiet Klippan

Emma-Lina Johansson, kommunalråd Vänsterpartiet Malmö

Helena Falk, gruppledare Vänsterpartiet Lund

Jörgen Person, gruppledare Vänsterpartiet Svedala

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.