Skånska vårdval öppnar upp för förskrivning av hörselhjälpmedel utifrån vinst istället för att utgå från patientens behov

Inom vårdval hörselvård har det under de senaste åren kommit allt fler varningssignaler om att hörselvården gått ifrån att ha patienten i centrum till att bli del av marknadsföring för specifika hörselhjälpmedel. De privata vårdklinikerna har stora vinstmarginaler på flera av sina hjälpmedel vilket ger felaktiga incitament för förskrivning och riskerar att patienter inte kan känna trygghet med de råd audionomerna ger dem. Nu lämnar Vänsterpartiet in en motion till Regionstyrelsen i Skåne för att förbättra arbetet med hörselvården.

Vänsterpartiet menar att vinsten på hjälpmedel utgör en risk för tilliten mellan patient och vårdinstans.

- Det är idag svårt att som patient veta om de råd man får utgår från ens eget bästa eller om de utgår från vårdföretagens bästa, menar Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Region Skåne. Möjligheten att som patient kritiskt bedöma medicinska råd är väldigt begränsade då en som patient befinner sig i ett starkt kunskapsunderläge gentemot en utbildad audionom.

Vårdvalet blir i praktiken en etableringsfrihet för företagen men en kostnadsfråga för patienterna. I förlängningen riskerar tilliten till vården att urholkas och det under lång tid upparbetade förtroendet för vården riskerar att skadas.

- För Vänsterpartiet är det tydligt att hörselhjälpmedlen behöver hanteras så att patienternas makt och möjlighet till påverkan sätts i fokus snarare än den ensidiga etableringsfriheten för företagen. Vi behöver utveckla verksamheten i egen regi och pressa priserna på hörselhjälpmedel. Det är en viktig jämlikhetsfråga för patienten, alla ska ha rätt till riktigt bra hörselhjälpmedel oavsett ens egen ekonomiska situation, säger Sara Svensson.

Motionen innehåller viktiga steg för att säkerställa tillit mellan patient och mottagning. Vänsterpartiet vill med den ge Regionstyrelsen i uppdrag att påbörja ett arbete för att avskaffa nuvarande vårdval hörselvård och istället återta verksamheten i offentlig regi. Det skulle göra det möjligt att utveckla en hörselvård som utgår från patienternas behov och ge möjlighet till en mångfald av bra hörselhjälpmedel.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.