Skara stift och Svenska kyrkan får fyra nya diakoner och tre nya präster

Söndag 11 juni vigs Marita Jalonen, Therese Jonsson, Elisabeth L Johannesson och Marianne Merin till diakoner och Anna Carlsson, Gunnar Nilsson och Christine Sörner vigs till präster av biskop Åke Bonnier i Skara domkyrka. Vigningsmässan sänds även på webben.
Biskop Åke Bonnier viger i sitt ämbete präster och diakoner. Foto: Carla Karlsson

På fredag, 9 juni, kommer Marita Jalonen, Therese Jonsson, Elisabeth L Johannesson och Marianne Merin att avlägga diakonexamen och Anna Carlsson, Gunnar Nilsson och Christine Sörner avlägga prästexamen inför domkapitlet i Skara stift. Därmed bli de behöriga att vigas till diakon och präst och träda i tjänst i Svenska kyrkan.

En diakon skall leva som Kristi tjänare och hjälpa människor att gestalta Guds kärlek. Hen ska stå på de förtrycktas sida och uppmuntra till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen. En präst skall leva som Kristi tjänare, öppen för människors behov och i sitt sinne vara vänd till Gud och hela skapelsen. Med trohet och klokhet skall hen hjälpa människor att mogna i tron, så att Guds kärlek blir synlig i världen.

Diakon- och prästvigningen äger rum söndag 11 juni 11.00 i Skara domkyrka under ledning av biskop Åke Bonnier, som i sitt ämbete viger präster och diakoner.

Vigningsmässan kommer även direktsändas på webben via Skara pastorat. Information om sändningen finns på Skara pastorats webbplats: Webbsändningar i Skara pastorat - Svenska kyrkan Skara

Nya diakoner

Marita Jalonen har tidigare arbetat som bland annat biståndshandläggare och CNC-operatör inom träindustrin, kallskänksbiträde och lokalvårdare. På fritiden vistas hon gärna vid husvagnen tillsammans med sin särbo eller umgås med barnen och deras familjer.
Marita kommer arbeta som diakon i Tibro pastorat efter vigning

Elisabeth L Johannesson är utbildad kostekonom och har jobbat som ledare inom offentlig måltidsverksamhet. Hon har även jobbat med integration i Vänersborgs kommun. På fritiden tycker hon om att bland annat lyssna på ljudböcker, träna och umgås med vänner och familj.
Elisabeth kommer arbeta som diakon i Västra Tunhems pastorat efter vigning.

Therese Jonsson har tidigare arbetat som personlig assistent och har också arbetat i Svenska kyrkan inom barnverksamhet och som diakoniassistent. Hon är kreativ och gillar scrapbooking. Hon drömmer om att renovera ett ödehus till ett permanentboende till sig själv och sönerna.
Therese kommer arbeta som diakon i Grästorps pastorat efter vigning.

Marianne Merin har bland annat arbetat som legitimerad arbetsterapeut och arbetskonsulent både inom sjukvård och kommunal omsorg. Hon bor med sin familj på en liten gård och har höns och hästar. Hon tycker om att odla och ta vara på det som naturen ger i bakning och matlagning.
Marianne kommer arbeta som diakon i Vårgårda pastorat efter vigning.

Nya präster

Anna Carlsson är uppvuxen på en bondgård och har en bakgrund som lärare i låg- och mellanstadiet. Hon har också under många år arbetat som folkmusiker. Hon tycker om att vara med sin familj och har ett intresse för odling och närproducerad mat.
Anna kommer att tjänstgöra första året som pastorsadjunkt i Floby pastorat.

Christine Sörner har tidigare arbetat på telekombolaget Ericsson. Under studietiden har hon arbetat som tjänstebiträde och församlingsassistent i Sunnersbergs församling och även på Kyrkokansliet i Uppsala på avdelningen för forskning och analys. På fritiden umgås hon gärna med familj och vänner, sjunger, odlar och tittar på tv-serier.
Christine kommer tjänstgöra första året som pastorsadjunkt i Lidköpings församling.

Gunnar Nilsson är utbildad undersköterska och väktare. Under studietiden har han arbetet i Svenska kyrkan som vaktmästare, ungdomsledare, musiker och tjänstebiträde. På fritiden gillar han att tillsammans med sin fru Anna ordna i trädgården och koppla av i hammocken med kaffe och katt.
Gunnar kommer tjänstgöra första året som pastorsadjunkt i Alingsås pastorat.

Läs mer om de blivande prästerna och diakonerna här

62 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning och kyrkounderhållsbidrag till kyrkliga kulturarv26.4.2024 17:07:41 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka kyrkor i Skara stift som beviljats bidrag till renoveringar 2025. Det handlar om ca 47 miljoner kronor i kyrkoantikvarisk ersättning som stiftsstyrelsen fördelat till antikvariskt motiverade åtgärder, med syfte att det kyrkliga kulturarvet ska förvaltas för framtiden. Dessutom fördelas ytterligare drygt 15 miljoner i kyrkounderhållsbidrag, som är ett inomkyrkligt bidrag.