Skärp klimatdeklarationerna, bostadsministern

På Sveriges Arkitekters möte med den nya bostadsministern stod arkitekternas roll i det klimatsmarta samhällsbygget i centrum. För att hållbara lösningar som utsläppssnål design, återbruk och ekosystemtjänster ska bli standard behöver byggbranschens regelverk ställas om – och det snabbt.

– Den viktigaste åtgärd vi vill att regeringen ska genomföra är att skärpa klimatdeklarationerna redan nu. Vi måste öka takten i omställningen till ett ekologiskt hållbart samhälle, säger förbundsdirektör Tobias Olsson.

Förutom han och bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson deltog statssekreterare Mattias Landgren och förbundets samhällspolitiska chef Margareta Wilhelmsson vid mötet på skärmen i går tisdag. Johan Danielsson är väl medveten om att arkitektarbete handlar minst lika mycket om smarta lösningar som om yta och fasad, och var intresserad av hur arkitekten och arkitekturen kan bidra till klimatomställningen.

– Vi fick till ett bra samtal kring våra viktigaste frågor, en snabbare omställning i byggbranschen och att regeringens arkitekturpolitik måste genomsyra bygg- och bostadspolitiken, säger Tobias Olsson.

Gestaltad livsmiljö, den nationella arkitekturpolitiken, klubbades i riksdagen 2018. Den ska bland annat syfta till att det offentliga agerar förebildligt samt att hållbarhet och kvalitet inte underställs kortsiktiga ekonomiska överväganden. Fastän regeringen står bakom arkitekturpolitiken finns den inte alltid med i regelverk och utredningar, såsom bygglovsutredningen och typhusutredningen.

Eftersom mycket av klimatpåverkan i ett byggprojekt avgörs på arkitektens ritbord blir konsekvenserna av att runda arkitekturpolitiken negativa för miljön. En väl utformad byggd miljö för alla är också bra för människors hälsa och motverkar segregation – med riksdagen bygger vi våra framtida städer och livsmiljöer.

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.