Socialdemokraternas PS KansliSocialdemokraternas PS Kansli

Skärpta krav på integritet vid användning av appar

Socialdemokraterna vill skärpa kraven på användarvillkor för de företag som levererar tjänster som sociala plattformar och andra appar.

Den senaste tiden har det rapporterats om hur uppgifter om individers rörelsemönster samlas in och säljs vidare. I dagsläget godkänner många användare villkoren utan att veta vad de faktiskt säger ja till. Användarvillkoren hänvisar till långa avtal som inte är anpassade för att vara lättillgängliga eller tydliga. Det ska vara enkelt att göra medvetna val om hur personliga data hanteras.

- Det ska vara enkelt för människor att säga ja eller nej till hur deras uppgifter används, säger Anders Ygeman (s) digitaliseringsminister

- Jag var chockad över all information som en dejting-sida samlade in på mig. Det ska vara enkelt att veta vilken information som hanteras av sidorna och apparna som vi använder, säger Linus Glanzelius (s), kandidat till europaparlamentet

Socialdemokraterna föreslår därför att:

•  EU bör skärpa kraven på företag som levererar sociala plattformar och andra appar så att medgivande till användarvillkor sker på ett lätt och begripligt sätt. Det ska vara enkelt att göra medvetna val om hur personliga data hanteras.

• Särskilt viktigt är att det framgår hur företaget som tillhandahåller tjänsten kan sälja vidare personliga data till andra företag. Det måste också vara tydligt vilka inställningar som verkligen är nödvändiga för att tjänsten ska fungera och vilka som kan väljas bort.

• Ändringar av större betydelse ska inte få göras utan att nytt medgivande inhämtas där det tydligt framgår vad ändringen innebär.

• Det bör också införas standardiserade grundkrav så att själva användarvillkoren kan hållas kortare och i större utsträckning hänvisa till avvikelser från grundkraven.

Presskontakt:

Johannes Svensson, 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se

Socialdemokraterna i Almedalen 201928.6.2019 09:37:18 CESTPressmeddelande

Söndag 30 juni Invigningsceremoni: Utbildningsminister Anna Ekström en av talarna Temat för invigningen är en hyllning till demokratin som fyller 100 år i år. Utbildningsminister Anna Ekström är en av invigningstalarna, tillsammans med bland andra talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind. Tid: 14:30-15:30 Plats: Almedalens scen Presskontakt för Anna Ekström är Anja L Sundberg, 076-116 77 45. Torsdag 4 juli Ekonomiskt seminarium: Så klarar vi välfärden när allt fler lever allt längre Finansminister Magdalena Andersson bjuder in till Socialdemokraternas ekonomiska seminarium, där temat för i år är hur vi klarar välfärden när allt fler lever allt längre. Samtalet leds av Katrine Marçal, journalist och författare, och deltar gör förutom Magdalena Andersson själv även Anders Ekholm, senior advisor vid Institutet för framtidsstudier, Karin Sundin, regionråd i Region Örebro samt Catharina Borgenstierna, VD för Camanio Care. Tid: 13:15-14:45 Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Han