SKB ansöker om tillstånd för slutförvar i Forsmark

Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, har i dag den 16 mars ansökt om tillstånd för att bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle och en anläggning där bränslet ska inkapslas innan det förs till slutförvaret. Nu ska SKB:s ansökan prövas av Strålsäkerhetsmyndigheten och miljödomstolen. Därefter kommer ansökan upp för politiska beslut i berörda kommuner och regeringen.

I de ansökningshandlingar som lämnas in ansöker SKB om att få bygga en inkapslingsanläggning i Oskarshamns kommun och ett slutförvar för använt kärnbränsle vid Forsmark i Östhammars kommun.

-     Den lösning vi lägger fram för prövning möter kravet från samhället att människa och miljö ska skyddas från det använda kärnbränslet, nu och i framtiden. Efter mer än tre decenniers forskning har vi en säker metod som är färdig att genomföras. Vi har också en noga utvald plats som ger de säkerhetsmässiga förutsättningarna för ett slutförvar, säger Claes Thegerström, vd för SKB.

Inkapslingsanläggningen ska byggas i anslutning till mellanlagret Clab, och slutförvaret på nära 500 meters djup i berget vid Forsmark. Med dessa anläggningar blir hanteringssystemet för använt kärnbränsle från kärnkraften i landet komplett.

-     Vi känner ett tydligt stöd för vår linje att slutförvaringen bör genomföras och inte skjutas på framtiden. Det finns också ett starkt vetenskapligt stöd för att slutförvaring i berget är rätt strategi. Berggrunden ger ett mycket bättre långsiktigt skydd än om man på obestämd tid skulle låta bränslet förvaras nära markytan, säger Claes Thegerström.

Parallellt med den tillståndsprocess som nu inleds fortsätter SKB:s forskning och teknik­utveckling. Det ger en garanti för att hanteringen av kärnavfallet hela tiden genomförs med bästa tillgängliga kunskap och teknik.

Sverige tillhör de länder i världen som kommit längst i arbetet med geologisk slutförvaring av kärnavfall. I Finland har riksdagen fattat ett principbeslut om ett slutförvar som bygger på samma tekniska lösning som den svenska.

-        Sverige ligger långt framme mycket tack vara en tydlig rollfördelning mellan ansvarig industri, granskande myndigheter och politiska beslutfattare. Det har lagt grunden för ett långsiktigt utvecklingsarbete förankrat i en demokratisk beslutsprocess. Nu ser vi fram emot granskningen av vår ansökan och kommer att göra allt vi kan för att underlätta granskarnas viktiga uppgift, avslutar Claes Thegerström.

För mer information:
Jimmy Larsson-Hagberg, presschef SKB, 08-459 84 83, 070-269 91 15, Jessica Alsenlid Otterstål, pressekreterare SKB, 08-459 85 27, 070-242 07 27

Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 2882.11.2023 07:54:05 CET | Pressmeddelande

Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygga ut den sista etappen mellan Gimo och Börstil, strax utanför Östhammar. Målet med arbetet är att öka trafiksäkerheten och höja framkomligheten.

Mervärdessatsningar kring O-Ringen ska locka nya invånare till Oskarshamn2.11.2023 07:52:42 CET | Pressmeddelande

Under sommaren 2024 förväntas 30 000 besökare komma till Oskarshamn i samband med O-Ringen. Genom att skapa attraktiva miljöer samt fler och större kringaktiviteter hoppas Oskarshamns kommun ge en positiv bild av kommunen, något som i förlängningen kan attrahera fler invånare. Svensk Kärnbränslehantering skjuter nu till 5,2 miljoner kronor till projektet inom ramen för mervärdesavtalet.