Skippa produktförsäkringen när du köper elektronik och vitvaror?

Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, uppmanar konsumenter att kontrollera vilket skydd de har i sin hemförsäkring för elektronik och vitvaror innan de köper en produktförsäkring.
- Du har redan ett bra skydd i din hemförsäkring, särskilt om den innehåller ett allrisktillägg, som skyddet för oturshändelser kallas. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.
Hemförsäkringar med allrisktillägg skyddar alla dina saker medan en produktförsäkring bara skyddar den enda sak som den tecknats för. Däremot kan en produktförsäkring ha lägre självrisk än hemförsäkringen eller ingen självrisk alls. Dessutom kan produktförsäkringsbolaget vara "snällare" i en åldersbedömning av varan.
- Det kan vara både dyrt och onödigt att teckna flera produktförsäkringar. Fundera på om du verkligen behöver en sådan försäkring innan du slår till på rean, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Konsumentskydd
Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:
- Konsumentköplagen ger dig skydd
Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första sex månaderna är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan. - Garantin gäller om varan går sönder
Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation. - Bankkort med allriskförsäkring
Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.
Kontakter
Anna-Karin Baltzari DanforsChef Konsumenternas Försäkringsbyrå
Tel:070-391 88 87anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.seBilder
Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Trygg utlandsresa – se till att försäkringen räcker hela vägen24.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Många planerar vinterresor just nu. Ett bra försäkringsskydd kan göra stor skillnad om något oväntat händer under resan. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad som är bra att ha koll på före och under resan.
Ny oberoende jämförelse: Så skiljer sig hemförsäkringarnas skydd12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hemförsäkringar skiljer sig åt i både innehåll och omfattning. Det visar Konsumenternas Försäkringsbyrås senaste jämförelse av 23 hemförsäkringar från 11 försäkringsbolag.
Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.
Så gäller försäkringen vid översvämningar9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Allvarliga översvämningar drabbar stora delar av Västernorrland och många hushåll vittnar om vattenfyllda källare. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar hur försäkringen gäller och ger skadeförebyggande tips.
Försäkringsexperten varnar: Trygghetsförsäkringar ger inte alltid trygghet8.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt vanligare med försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och sjukskrivning. Men många konsumenter tecknar försäkringar som de i praktiken inte kan använda – eller som de kanske inte behöver. Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmärksammar vanliga fallgropar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


