Skippa produktförsäkringen när du köper elektronik och vitvaror?
Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, uppmanar konsumenter att kontrollera vilket skydd de har i sin hemförsäkring för elektronik och vitvaror innan de köper en produktförsäkring.
- Du har redan ett bra skydd i din hemförsäkring, särskilt om den innehåller ett allrisktillägg, som skyddet för oturshändelser kallas. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.
Hemförsäkringar med allrisktillägg skyddar alla dina saker medan en produktförsäkring bara skyddar den enda sak som den tecknats för. Däremot kan en produktförsäkring ha lägre självrisk än hemförsäkringen eller ingen självrisk alls. Dessutom kan produktförsäkringsbolaget vara "snällare" i en åldersbedömning av varan.
- Det kan vara både dyrt och onödigt att teckna flera produktförsäkringar. Fundera på om du verkligen behöver en sådan försäkring innan du slår till på rean, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Konsumentskydd
Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:
- Konsumentköplagen ger dig skydd
Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första sex månaderna är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan. - Garantin gäller om varan går sönder
Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation. - Bankkort med allriskförsäkring
Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.
Kontakter
Anna-Karin Baltzari DanforsChef Konsumenternas Försäkringsbyrå
Tel:070-391 88 87anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.seBilder
Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Nya regler: Elsparkcyklar ska vara försäkrade21.3.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
När våren kommer börjar elsparkscyklarna synas ute på gatorna. Nytt för i år är att många elsparkcyklar behöver vara trafikförsäkrade. Det innebär att ägaren till fordonet behöver försäkra sitt fordon och kunna visa upp ett försäkringsbevis.
Ny kalkyl visar resultatet av sparandet på olika sparkonton23.2.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Banker och andra aktörer på finansmarknaden marknadsför inte alltid sina sparkonton med samma typ av ränta. Det gör det svårt för konsumenter att avgöra hur ett sparande kan utvecklas på olika konton. Oberoende Konsumenternas Bank- och finansbyrå har tagit fram en sparkalkyl som visar skillnaderna.
Rätt försäkrad på sportlovet20.2.2024 13:10:35 CET | Pressmeddelande
Sportloven är i gång och många familjer beger sig till fjällen. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om hur försäkringar gäller vid skador i skidbacken och vid andra händelser som kan inträffa under skidresan.
Patrick Rydén ny chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå26.1.2024 11:51:26 CET | Pressmeddelande
Patrick Rydén tillträdde den 1 januari 2024 som verkställande chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Patrick kommer närmast från en tjänst som ansvarig för konsumentskyddsrisker inom Swedbank.
Risker med att byta eller säga upp barnförsäkringen23.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Så här års ser många över sin ekonomi. Att byta eller att säga upp en försäkring kan vara ett sätt att spara pengar. Men se upp. När det gäller barnförsäkringar och andra personförsäkringar kan det vara både riskfyllt och dyrt i längden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum