Skisser på nya Caddy från Volkswagen Transportbilar – Världspremiär i februari 2020

Ny Caddy i skåp- och personbilsutförande lanseras nästa år // Dynamisk, självsäker, sportig och praktisk som få // Nya generationen kommer omgjord från grunden, men behåller de egenskaper som gjort den så populär bland sina ägare

Tidig skiss av den nya Caddy 5 som lanseras under 2020.

Södertälje, 20 december, 2019 – Dessa första skisser från Volkswagen Transportbilar ger en inblick i hur den helt nya Caddy kommer se ut när den visas för första gången i februari. En sak kan vi lova redan nu, inte en enda skruv är gemensam med den gamla modellen. Med den nya modellen siktar Volkswagen Transportbilar på att behålla positionen för Caddy som Sveriges mest sålda transportbil med en stadig marknadsandel på cirka 40% i sitt segment.

Som en tidig julklapp till alla Caddy-fans kommer här ett par tidiga skisser från ett tidigt stadium i utvecklingsarbetet av den nya modellen. Skisserna indikerar att mycket kommer att bli annorlunda nästa år när en ny mer självsäker attityd kompletterar de funktionella och praktiska egenskaperna. Mer attraktiv för kunderna, med behållen lastkapacitet och kundanpassade lösningar. I korthet: 100% ny, 100% Caddy.

Designen är den tydligaste bäraren av den självsäkra attityden som bilen förmedlar Den lätt sluttande taklinjen och de dynamiska linjespelet ger ett helgjutet intryck. En perfekt bil för den aktive och sportiga som vill ha en bil som både har plats för utrymmeskrävande sportutrustning samtidigt som bilens design speglar ägarens fritidsintressen.

På skissen som visar en skåpbilsvariant av Caddy kan man se flera detaljer som kommer följa med på produktionsmodellen. Detta inkluderar de smala vertikalt arrangerade LED-bakljusen, som även kommer på personbilsversionen. Konceptbilen visas också en större bakruta, ett tydligt element till personbilen. Skåpbilsversionerna har fortsatt möjlighet till fönsterlös bakdörr, och dubbla bakdörrar (även fönsterlösa) finns nu som tillval.

Större hjul, LED-strålkastare, en smalare grill och stor tydlig logotyp i bilens front kännetecknar den nydesignade Caddy och Volkswagen Transportbilars målsättning att behålla den ledande positionen på marknaden för modellen.

Tidig skiss av den nya Caddy 5 som lanseras under 2020.
Caddy 5 behåller sina praktiska egenskaper både i personbilsutförande, och som här på bilden i skåpbilsutförande. Mer attityd genom en sportig, självsäker design.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Världspremiär: Nya Caddy California med minikök, panoramaglastak och fristående tältlösning2.9.2020 19:39:01 CESTPressmeddelande

Hannover/Södertälje 2 september 2020 – Volkswagen Transportbilar visar nu upp den nya Caddy California för första gången. Omarbetad och nydesignad från grunden med sin bas i den helt nya Caddy generation 5. Till och med namnet är nytt och det säger egentligen allt. När Caddy Beach nu blir Caddy California så ansluter den till Volkswagen Transportbilars framgångsrika familj av Campers. Det numret större syskonet California har byggts av fabriken sedan generation T3 och är idag vid sin generation T6.1 världens mest framgångsrika campingbil genom tiderna. 2019 lanserade Volkswagen Transportbilar dessutom den ännu större Grand California, baserad på Crafter. Från nu finns det alltså tre modeller som bär det klassiska California-namnet vilket innebär att det finns en California för varje plånbok, resa och äventyr.