Sveriges MuseerSveriges Museer

Skissernas museum är Årets museum 2019

Med tillgänglighet och hållbarhet i fokus har Skissernas museum förändrat både byggnad, innehåll och arbetssätt. Det visar prov på hur ett innovativt och strategiskt helhetsperspektiv ser ut i teori och praktik. Därför tilldelas museet den prestigefyllda utmärkelsen Årets museum 2019.

Skissernas Museum

– Årets museum har en nytänkande och samhällsförankrad verksamhet. Skissernas Museum har etablerat sig som en mötespunkt där kreativiteten får ta plats genom ett imponerande publikt utbud som lockar både nya och bekanta målgrupper, säger Mats Persson, generalsekreterare Sveriges Museer.

I sin motivering beskriver juryn att Skissernas museum lyfter vår tids stora frågor, som makt och klimat. Genom att adressera breda besöksgrupper och välkomna en utomstående blick, bland annat med studentguider från skilda ämnesområden, skapar Skissernas museum mervärde och genomslag i samtal kring konst och ett vidgat begrepp om konstnärliga processer.

– Skissernas Museum lyfter sina verk och den konstnärliga processen med en äventyrlig ömhet som inspirerar både besökare och kollegor, säger Pontus Forslund, ordförande Svenska ICOM.

Skissernas museum tog emot utmärkelsen Årets museum 2019 under invigningen av Museernas Vårmöte som i år hålls i Östersund den 9-11 april. Priset, ett vandringspris bestående av en glasskulptur designad av Bertil Vallien och ett diplom, delades ut av kulturminister Amanda Lind.

Juryns motivering:

Skissernas museum har med tillgänglighet och hållbarhet i fokus förändrat både byggnad, innehåll och arbetssätt. Det visar prov på hur ett innovativt och strategiskt helhetsperspektiv ser ut i teori och praktik. Museet lyfter vår tids stora frågor, som makt och klimat. Genom att adressera breda besöksgrupper och välkomna en utomstående blick, bland annat med studentguider från skilda ämnesområden, skapas mervärde och genomslag i samtal kring konst och ett vidgat begrepp om konstnärliga processer.

Juryn för Årets museum

Isabella Nilsson, Ständig sekreterare i Konstakademin, styrelsen för Sveriges Museer. Pontus Forslund, Enhetschef Administration & Fastighet, Sektor Museer, Göteborg, styrelsen för Svenska ICOM. Anna Hyltse, t f chef för Göteborgs konstmuseum (vinnare Årets museum 2018). Liv Ramskjaer, generalsekreterare Norges museumsförbund.

Skissernas Museum
Mats Persson generalsekreterare Sveriges Museer
Ladda ned bild
Skissernas Museum tar emot utmärkelsen Årets museum 2019 på Museernas Vårmöte i Östersund.
Ladda ned bild
Annie Lindberg, biträdande museichef Skissernas Museum.

Östra Köpmansgatan 21 A
371 32 Karlskrona

Sveriges Museer bildades 2004. Vi tar tillvara och driver den svenska museisektorns gemensamma intressen. Med drygt 225 medlemmar representerar vi stora delar av Museisverige.

Följ Sveriges Museer

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Museer

Museerna samlar sig för 100 samtal om demokrati19.3.2019 07:54:00 CETPressmeddelande

Hur kan det demokratiska samtalet utvecklas med hjälp av kunskapen vi har om historien? Det vill Sveriges Museer ta reda på genom 100 samtal om samtidens stora och svåra frågor. Metoden som används är praktisk – genom att bidra med verktygen vill Sveriges Museer se till att perspektiv och praktiker möts, nöts och blöts. Samtalen äger rum på museer runt om i landet och bevaras för framtiden i museisamlingar.