Škoda utökar RS-familjen – säljstart för ENYAQ RS iV

› Två motorer, 220 kW* systemeffekt och fyrhjulsdrift säkerställer dynamisk körning › Enastående aerodynamik i kombination med hög energieffektivitet ger en räckvidd på över 500km (WLTP) › Sportig design med signifikanta RS-detaljer

Škoda Auto utökar sin RS-familj med ytterligare en helelektrisk modell – ENYAQ RS iV. Precis som ENYAQ COUPÉ RS iV har Škoda valt två motorer, en för vardera hjulaxel med en total systemeffekt på 220 kW och fyrhjulsdrift för toppversionen av denna SUV. Tack vare en exceptionell luftmotståndskoefficient på CW 0,265 har ENYAQ RS iV en räckvidd på över 500 kilometer (WLTP). I dag startar försäljningen av denna sportiga uppföljare till Škodas succémodell.

Sedan lanseringen av ENYAQ iV för ett och ett halvt år sedan har den helelektriska modellen varit Škodas bästsäljande bil. Under 2022 gjorde coupéversionen entré på marknaden med sin utmärkande sportiga design, och nu är det dags för ett nytt tillägg till Škodas sortiment: en sportig elektrisk RS-modell - nya ENYAQ RS iV. SUV:en har fyrhjulsdrift och två elmotorer med en systemeffekt på 220 kW liksom ENYAQ COUPÉ RS iV. Detta gör de två RS-versionerna av ENYAQ iV-familjen till de mest kraftfulla modellerna i Škodas portfölj.

ENYAQ RS iV:s dynamiska utseende, med sportfjädring som standard, stora 20- eller 21-tumshjul och distinkta RS-egenskaper, gör att den omedelbart känns igen som en RS-modell. I standardutrustning av ENYAQ RS iV ingår bl.a. crystal face LED-upplyst grill och RS-sportstolar med den unika kontrasterande sömmen.

Med en topphastighet på 180 km/h är den 20 km/h snabbare än de andra ENYAQ iV-modellerna, liksom coupévarianten. ENYAQ RS iV accelererar från 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och har ett maximalt vridmoment på 460 Nm. Med 82 kWh batteri och maximal laddningseffekt på 135 kW kan ENYAQ RS iV snabbladdas (DC) från 10 % till 80 % på bara 36 minuter.

I dag öppnar försäljningen av Škoda ENYAQ RS iV, besök skoda.se eller någon av Škodas återförsäljare för mer information och beställning.

Škoda ENYAQ RS iV pris fr. 690.000 kr

RS-sportstolar med kontrasterande sömmar