ŠKODA visar första officiella designsskisserna för helt nya OCTAVIA RS iV

Den sportiga toppmodellen av nya generationen OCTAVIA är den första RS-modellern i laddhybridutförande. Bilen kombinerar prestanda med hållbarhet och har sportiga detaljer som tar formspråket för ŠKODAs bästsäljare till en högre nivå.

ŠKODA släpper skisser på helt nya ŠKODA OCTAVIA RS iV. Världspremiär blir det den 3 mars på bilsalongen i Genève. Tuffa RS-detaljer i "Signature Black" lyfter det dynamiska designspråket för ŠKODAs bästsäljare. Måtten för den proportionerliga bilen har växt något jämfört med föregångaren. Som första ŠKODA RS-modell i laddhybridutförande, är OCTAVIA RS iV en unik bil genom att på ett vägledande sätt kombinera familjevänlig mångsidighet och sportbilsliknande prestanda med hållbarhet och bränslesnålhet.

20 år efter att den första OCTAVIA RS-modellen gjorde sin entré på världsscenen, står nu ŠKODA OCTAVIA RS iV i startgroparna för att skriva ett helt nytt kapitel i denna framgångssaga där OCTAVIA RS är väldigt populär på ŠKODAs huvudmarknader i Europa. Kombinationen mångsidighet, sportig prestanda och en generöst rymlig interiör är något kunderna verkligen värdesätter. Laddhybriddrivna, helt nya OCTAVIA RS iV har en systemeffekt på 245 hk, enastående låg bränsleförbrukning och låga CO2-utsläpp vilket gör den speciellt hållbar.

Designskisserna visar OCTAVIA RS iV i ett coupé-liknande sedanutförande och som en dynamisk kombi. De mest iögonfallande detaljerna i designen är en svart ŠKODA-grill och en sportig frontkjol med stora luftintag och markerade svarta detaljer. Stora lättmetallfälgar, diffusor (fram som bak) och spoilers på sedanversionens baklucka och på takkanten på COMBI, förstärker den dynamiska utstrålningen för OCTAVIA RS iV.

Läs mer om ŠKODAs nyheter på ŠKODA Storyboard.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.