Skolverket och SPSM flyttar ihop för att stärka kvaliteten i skolan
Genom utökat samarbete och dialog ska myndigheterna bidra till och stärka skolhuvudmännens arbete med att utveckla skolan. Detta kommer att ske genom regelbundna och framåtsyftande så kallade kvalitetsdialoger tillsammans med skolhuvudmän från bland annat Jämtlands och Västernorrlands län. Dialogerna ska vara ett stöd i huvudmännens planering, analys och utveckling av skolan, och tar avstamp i de framgångsfaktorer som forskning och erfarenheter visat leder till kvalitet. Under de kommande tre åren räknar Skolverket och SPSM med att tillsammans kunna träffa alla Sveriges cirka 2800 skolhuvudmän.
- För att fler barn och elever ska lyckas i skolan behöver kvaliteten i förskola och skola stärkas. Nu när vi finns här i Härnösand kommer vi närmare huvudmännen och kan tillsammans med dem skapa forum och samarbeten kring de frågor som har störst betydelse för att barn och elever når målen, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Myndigheternas gemensamma kontor kan även på sikt fungera som ett forum och en knutpunkt där huvudmän och andra aktörer kan utbyta erfarenheter och tillsammans utveckla kunskap om framgångsrika metoder och arbetssätt.
- Det är för många elever som inte klarar skolan idag, inte minst bland elever som har en funktionsnedsättning. Det är väldigt viktigt att barn och elever får insatser tidigt. Vår förhoppning är att kvalitetsdialogerna ska vara ett stöd till huvudmännen i dessa frågor, säger Fredrik Malmberg, generaldirektör SPSM.
Regionala kontor ska bidra till mer likvärdighet
Skolverket har ett långsiktigt regeringsuppdrag att genomföra insatser för att stärka alla elevers rätt till en likvärdig undervisning av hög kvalitet. Etableringen av de båda myndigheternas gemensamma regionala kontor är en av de beslutade insatserna och ett viktigt steg i det arbetet. Skolverket samordnar det uppdraget i nära samarbete med de andra skolmyndigheterna SPSM, Skolinspektionen och Skolforskningsinstitutet.
Orterna där nya kontor etableras
Skolverket etablerar nya regionala kontor på flera av platserna där SPSM redan har kontor. Etableringen sker successivt med start i Härnösand, Malmö och Luleå under 2022. Under 2023 flyttar myndigheterna ihop även i Umeå, Gävle, Växjö och Örebro. Sist ut är Göteborg och Linköping under 2024. Det kommer även att inrättas ett regionalt kontor i samma lokaler som Skolverkets huvudkontor i Solna, i nära anslutning till SPSM:s lokaler på samma ort.
För frågor kontakta
Pressekreterare Susan Ottosen, ring 08-527 337 52 eller mejla susan.ottosen@skolverket.se.
Pressekreterare Erika Bergman, ring 010-473 54 07 eller mejla erika.bergman@spsm.se
Mer information
Kvalitetsdialogernas syfte och innehåll (spsm.se)
Skolverket inrättar kontor på 10 orter (skolverket.se)
Uppdrag till Statens skolverk, Statens skolinspektion, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolforskningsinstitutet om insatser för ökad kvalitet och likvärdighet (U2021/03837) (www.regeringen.se)
Bilder
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum