Slutbetygen för årskurs 9 på samma nivå som före pandemin
– Trots alla svårigheter pandemiåren förde med sig så är betygsresultaten tillbaka på samma nivå som före pandemin. Nästan 102 000 elever blev behöriga till gymnasiet, men fortfarande är det nästan 18 000 som inte blev det. Att bli behörig till gymnasiet är förmodligen den viktigaste förebyggande insatsen för att undvika utanförskap och för att säkra det behov av kompetensförsörjning som arbetsmarknaden har, säger Tommy Lagergren, avdelningschef på Skolverket.
Stigande betygsresultat under pandemin
Betygsresultaten steg något under pandemiåren och uppföljningar har visat att pandemin innebar stora utmaningar för lärare att genomföra prov, bedöma elevers kunskapsutveckling och sätta betyg. Dessutom var de nationella proven inställda.
|
2018/19 |
2019/20 |
2020/21 |
2021/22 |
Andel (procent) elever behöriga till gymnasieskolan |
84,3 |
85,6 |
86,2 |
85,0 |
Föräldrars utbildningsnivå påverkar mycket
Oavsett hur elever kategoriseras, utifrån kön eller migrationsbakgrund, är det föräldrars utbildningsnivå som har störst betydelse för betygsresultaten. Nästan
93 procent av eleverna vars föräldrar har eftergymnasial utbildning är behöriga till något nationellt program i gymnasieskolan jämfört med 75 procent av eleverna vars föräldrar har högst gymnasieutbildning. Samma mönster återfinns också i de internationella studierna.
– Elevernas socioekonomiska bakgrund har fortsatt stor betydelse för betygen. En av de stora utmaningarna för den svenska skolan är att utjämna skillnader och därmed bryta detta mönster och förbättra resultaten för de mindre resursstarka eleverna, säger Tommy Lagergren.
Fler elever behöver klara matematik och svenska som andraspråk
Det är 11 procent av eleverna som inte når målen i matematik, i svenska som andraspråk är det cirka 30 procent.
– Om fler elever skulle få godkänt i matematik och svenska som andraspråk så skulle fler med stor sannolikhet bli behöriga till gymnasiet. Ansvariga inom skolan behöver därför satsa på dessa ämnen och sätta in stöd i god tid, säger Tommy Lagergren.
|
2018/19 |
2019/20 |
2020/21 |
2021/22 |
Matematik |
88,2 |
89,6 |
90,3 |
88,7 |
Svenska |
95,7 |
95,5 |
95,3 |
94,5 |
Svenska som andraspråk |
63,6 |
67,1 |
71,1 |
70,0 |
Engelska |
91,5 |
91,9 |
92,3 |
92,6 |
Andel (procent) elever med ett godkänt betyg A-E för utvalda ämnen
Övriga betygsresultat för årskurs 9:
- Andelen nyinvandrade elever som är behöriga till gymnasieskolan har ökat med 3,1 procentenheter jämfört med före pandemin och sjunker jämfört med det föregående pandemiåret. Den troliga förklaringen till ökningen är att eleverna som gick ut årskurs 9 våren 2022 i genomsnitt har tillbringat längre tid i svensk skola än eleverna som gick ut åren innan.
- Andel behöriga flickor är högre läsåret 2021/22 än pojkar, så har det varit sedan mätningens start våren 1998, men skillnaderna mellan könen minskar. Jämfört med läsåret 2018/19 har andelen behöriga pojkar ökat medan andelen behöriga flickor är densamma våren 2019 och 2022.
- Engelska ökar, alla andra ämnen ligger kvar på samma nivå som före pandemin.
- Det är fortsatt lägre behörighet till gymnasieskolan för elever som går i kommunala skolor jämfört med fristående skolor.
Betygsstatistiken finns på kommunal- och skolnivå
På Skolverkets webbplats redovisas betygsresultaten för riket men även för län, kommuner och skolor.
PM- Slutbetyg i grundskolan läsår 2021/2022
Sveriges Officiella Statistik, statistik på riksnivå
Statistik på kommunnivå (kommunala och fristående skolor)
Definition av gymnasiebehörighet och nyinvandrad
Med behörighet till gymnasieskolan avses behörighet till ett yrkesprogram, vilket är den behörighet som kräver minst antal godkända betyg. Kraven för att vara behörig till ett yrkesprogram är godkända betyg i minst åtta ämnen. För att vara behörig till högskoleförberedande program krävs godkända betyg i minst 12 ämnen.
Nyinvandrade elever är elever födda utomlands, har utlandsfödda föräldrar och har kommit till Sverige under de senaste fyra åren, det vill säga under årskurs 6–9.
Relaterat
Betygen stabila under pandemin (Pressmeddelande 210728, Skolverket)
Kunskapstappet i grundskolan under pandemin (Rapport 2022, Skolverket)
Pandemins konsekvenser bekräftas i ny rapport (Nyhet 211217, Skolverket)
Hitta och jämför slutbetygen i utbildningsguiden
Kontaktuppgifter
För önskemål om intervju eller kommentar, kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se
För frågor om statistiken kontakta Petter Wikström, undervisningsråd, 08-527 335 86 eller Helena Svensson, undervisningsråd, 08-527 333 12. E-post: utbildningsstatistik@skolverket.se.
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum